Een veelbesproken onderwerp: ChatGPT AI, ook wel: Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie. Simpel gezegd gaat het over machines die mensenwerk kunnen doen, bijvoorbeeld teksten schrijven (wil je er meer over weten? Google is your friend). Handig hè?! Vind ik ook. Maar voordat je al je teksten laat schrijven door ChatGPT, wil ik toch even delen waarom ik denk dat je alsnog beter een copywriter kunt inhuren (of je teksten zelf kunt schrijven).
Misschien heb je het ook al gezien, maar op basis van een zoekvraag en een paar termen kun je met ChatGPT hele teksten schrijven. Bizar! Ik vind nieuwe technologieën en ontwikkelingen enorm interessant en het biedt zo veel kansen. De keerzijde is dat technologie mensenwerk overneemt en mensen hun banen verliezen. Voor iemand zoals ik die teksten schrijft is AI (Artificial Intelligence) best wel een spannende ontwikkeling, maar ik denk (en hoop) dat ik nog een tijdje teksten schrijf. En dit is de reden.
Ook al kan ChatGPT AI veel sneller een heel artikel schrijven over een bepaald onderwerp dan ik (ja, ik geef het toe) … het is niet menselijk. En dat is juist wat mensen nodig hebben om tot actie over te gaan. Stel, je hebt een bedrijf en je laat al je teksten schrijven door AI: je blogartikelen, social media captions, website teksten. De teksten bestaan uit feiten, uit alleen maar feiten. En feiten zijn natuurlijk goed, maar je mist het persoonlijke. Een persoonlijke noot tussendoor, jóuw visie, je mening. Het persoonlijke maakt je bedrijf juist menselijk. En mensen identificeren zich … juist met mensen!
Het persoonlijk maken van je teksten is dus mega belangrijk. Want wanneer mensen zich niet kunnen identificeren met jouw bedrijf zul je zien dat ze niet overgaan tot actie en geen product of dienst van je kopen. Daarnaast maakt het persoonlijke jou anders dan anderen. Want eerlijk is eerlijk: uiteindelijk levert elke copywriter teksten op, elke fotograaf foto’s en elke webdesigner een website. Dat zijn feiten, maar wat maakt jouw bedrijf en jouw producten/diensten uniek? Juist, jij!
Als online copywriter schrijf ik vanuit de personal brand van een ondernemer. Dus haar of zijn verhaal staat centraal en van daaruit deel ik ook het aanbod en de producten. Door vanuit de persoon te schrijven en niet vanuit het bedrijf (‘ik schrijf teksten’, ‘ik maak foto’s’, ‘ik maak websites’) maak je het persoonlijk en geef je de ideale klant de mogelijkheid om een connectie op te bouwen. Want dáár zit de kracht van jou en je bedrijf.
Ik ben benieuwd, laat jij je teksten schrijven door ChatGPT AI? Vraag je toch een copywriter of schrijf je je teksten (bij nader inzien) liever zelf?
Leave a Reply