Meer over:

delen

May 28, 2025

Waarom AI nooit jouw stem mag vervangen en hoe je dat voorkomt

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

AI is een fantastisch hulpmiddel om sneller en makkelijker teksten te schrijven. Maar daar zit ook gelijk de valkuil: je wilt niet dat AI jouw stem vervangt. Je wilt dat je teksten van jou blijven. Dat ze persoonlijk zijn, zodat je ideale klant zich aangesproken voelt. Hiervoor is het belangrijk dat je AI alleen inzet als schrijfassistent, en niet als eindredacteur. Want mensen willen jou horen, niet een robot.

In dit blogartikel ontdek je waarom jouw stem cruciaal is in je teksten, welke risico’s er zijn bij het gebruik van AI, en hoe je ervoor zorgt dat jouw teksten altijd écht en authentiek blijven.

Waarom jouw unieke stem zo belangrijk is 

Of je nu ontwerper, fotograaf of coach bent: mensen kiezen voor jou vanwege wie jij bent en wat je uitstraalt. Door jouw toon, woorden en verhalen voelen bepaalde mensen zich aangesproken. Jouw stem laat zien wie je bent en waar je voor staat. Als persoon, maar ook als bedrijf. Mensen krijgen een bepaald gevoel erbij. Als jij je teksten laat schrijven door AI wordt het al snel onpersoonlijk en afstandelijk. Zo raak je de verbinding kwijt met je doelgroep en loop je klanten mis.

Risico’s bij het gebruik van AI voor je teksten 

AI genereert generieke teksten. De zinnen zijn algemeen, waardoor de teksten op elke website kunnen staan. Daarom is het zo belangrijk om output niet klakkeloos over te nemen, maar na te denken over je boodschap. Wat wil je zeggen? Welke woorden passen bij jou? Wat is je doel? En wie wil je aanspreken? 

Omdat AI zo lekker snel werkt, verlies je makkelijk je authenticiteit. Want de output is ook niet verkeerd, maar het is niet ‘jij’. Het kan feitelijk kloppen, maar het is belangrijk dat je teksten persoonlijk zijn. En dit creëer je door ervaringen en voorbeelden te delen. Iets wat AI niet kan, maar wel superbelangrijk is.

Praktische tips om AI goed in te zetten voor jouw teksten 

  • Begin altijd met jouw eigen visie en ideeën, zet daarna pas AI in. Je wilt eerst helder hebben wat je wilt zeggen, wat je doel is en wie je wilt aanspreken. Zo blijft namelijk jouw boodschap overeind en kun je makkelijker bepalen wat relevant is om te gebruiken van AI en wat niet.  
  • Geef AI duidelijke, persoonlijke prompts. Zet je eigen toon en stijl in je prompt en wees zo concreet mogelijk over de output die je wilt hebben. Dus zeg niet “Geef 10 contentideeën”, maar “Als [noem beroep] help ik [noem doelgroep] met [noem probleem] voor [noem resultaat]. Struggles zijn: X, Y en Z. Kun je 10 contentideeën bedenken die hierop aansluiten? Mijn doel is ….” 
  • Bewerk áltijd AI-teksten. Zie AI-output als een ruwe schets, niet als eindresultaat. Nogmaals: AI is een hulpmiddel en jouw schrijfassistent, niet de eindredacteur. Lees daarom alle teksten altijd door en gebruik alleen de stukken die 100% passen bij jou, je bedrijf en je ideale klant.  
  • Blijf trouw aan jouw tone of voice. AI-output is best wel goed en over het algemeen staat er ook wat je verwacht. Maar dat wil nog niet zeggen dat je het zo wilt gebruiken. Zorg ervoor dat je de output eigen maakt en lees je uiteindelijke tekst hardop voor: klinkt het als iets wat jij zou zeggen? En is het persoonlijk of zou dit zo op elk platform kunnen staan? Als je twijfelt, pas het aan!

Zie AI als jouw schrijfassistent, niet als eindredacteur 

AI kan je een eind op weg helpen, maar jouw unieke stem blijft het allerbelangrijkst. Wil je leren hoe je AI slim én authentiek inzet voor jouw teksten? Zet jezelf op de wachtlijst voor mijn cursus AI-mazing teksten schrijven! Daar ontdek je precies hoe je AI gebruikt als tool, zonder jezelf te verliezen. De wachtlijst is gratis en vrijblijvend!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *