
Je kent het misschien wel. Je hebt urenlang gewerkt aan je website of aan een salespagina. Elke zin zorgvuldig geformuleerd, over elk woord goed nagedacht, omdat je professioneel wilt overkomen en doelgericht jouw aanbod wilt verkopen. Maar je tekst voelt vlak. Algemeen, niet zoals jij.
Zo voelde het ook voor een klant voordat ze bij mij kwam. Ze vertelde dat ze van alles al had geprobeerd. Van standaard marketingzinnnen, overtuigende beloftes, tot aan AI-teksten. Maar telkens als ze haar website teksten las zei ze dat ze zichzelf en haar bedrijf er niet in herkende.
Toen ik haar vroeg om te vertellen waarom ze ooit haar bedrijf was begonnen, veranderde alles. Ik zag hoe haar ogen begonnen te stralen toen ze sprak over haar passie en missie. Ik hielp haar om háár verhaal te schrijven. Geen perfect of commercieel verhaal, maar haar eigen verhaal en toen voelde de tekst kloppend.
En als de tekst klopt, gebeuren er een aantal dingen:
Zo bereik je doelgericht je ideale klant en nemen mensen contact op met jóu om samen te werken. Dat merkte zij ook. En ‘alleen’ maar door haar eigen verhaal te delen.
En het is natuurlijk niet zo dat als jij een leuk verhaaltje schrijft, dat je er dan bent. Storytelling is geen marketingtrucje. Het gaat om verbinding. Het is de brug tussen wat jij doet en wat iemand anders nodig heeft. Als je vanuit verbinding schrijft hoef je niet hard te roepen om gehoord te worden. Hoef je niet aan mensen te trekken om klanten te krijgen. Hoef je niet zogenaamde fancy woorden te gebruiken om mensen aan te spreken. Want als jouw verhaal klopt met wie je bent en waarvoor je staat, spreekt het vanzelf.
Met een salespitch zeg je eigenlijk “koop dit van mij”. Een goed verhaal zegt “ik begrijp je en ik kan je helpen”. Voel je het verschil? De meeste ondernemers schrijven nog te vaak vanuit de eerste gedachte, namelijk: hoe kan ik dit slim verkopen? Maar dit voelt je ideale klant. Teksten die alleen gericht zijn op overtuigen (en verkopen), missen gevoel. En gevoel is precies wat zorgt voor vertrouwen en dat mensen overgaan tot actie.
En misschien heb jij heel erg het gevoel dat jij jezelf moet bewijzen en dat je de beste moet zijn in je werk. Maar het gaat erom dat mensen het voelen. Ze willen zich begrepen en gezien voelen. Focus je daarop en niet op loze woorden die wel mooi klinken, maar niets betekenen.
Als je nu denkt “maar ik heb helemaal geen bijzonder verhaal”, geen zorgen. Iedereen heeft een verhaal. Jij ook. Het gaat niet om grootse gebeurtenissen, zoals een lifechanging moment. Het gaat erom dat het echt is.
Begin hier eens mee:
Je hoeft het niet perfect op te schrijven. Maak je niet druk over een d of een t op de juiste plek, maar schrijf jouw verhaal op zoals het is en deel het!
En laat het verkopen los. Hoe meer je probeert te verkopen, hoe verder je van jezelf afdrijft. Maar hoe dichter je bij je eigen verhaalt blijft, hoe makkelijker mensen jou vinden. Want echt: je verkoopt het meest op het moment dat je stopt met verkopen.
Authentieke teksten beginnen bij jezelf, niet bij een strategie of trucjes. Luister naar wat jij zelf te zeggen hebt en wat jouw ideale klant wil voelen.
Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Bekijk mijn aanbod.

Leave a Reply