Meer over:
Je weet hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn met je content. Maar als ondernemer met oog voor detail (en een hoofd vol ideeën) kan schrijven soms zwaar voelen. Je bent kritisch, wilt het goed doen. Voor je het weet, ben je eindeloos aan het herschrijven, twijfelen of uitstellen.
Het gevolg? Je plaatst minder dan je zou willen, of blijft lang hangen op één tekst. Zonde, want consistente content is juist dé sleutel tot herkenning, vertrouwen en conversie.
In dit artikel geef ik je vijf praktische tips om wél regelmatig te schrijven, zonder dat perfectionisme je tegenhoudt. Of je nu blogartikelen, social posts of websiteteksten schrijft: dit gaat je helpen om met meer rust én plezier content te schrijven.
“Wie zit hierop te wachten?”, “Dit heb ik al eens verteld”, “Het moet eerst helemaal kloppen voor ik het deel” of “Er zijn anderen die dit beter kunnen uitleggen” … herkenbaar? Dit soort gedachten maken content schrijven vermoeiend, zwaar en onzeker. Terwijl content juist mag voelen als een manier om te verbinden, niet te bewijzen.
Perfectionisme richt zich op controle. Maar schrijven vraagt om loslaten, vertrouwen en keuzes maken. Heel iets anders dus, maar gelukkig kun je dit trainen.
Je mag dingen herhalen. Herkenbaarheid ontstaat juist door herhaling. En jouw volger heeft echt niet al jouw vorige posts gelezen.
En dit betekent niet dat je een oud bericht kopieert en plakt. Dit geeft je de kans om een bepaald onderwerp vaker aan de orde te stellen op verschillende manieren. Als ik bijvoorbeeld een post heb gedeeld over hoe belangrijk storytelling is, kan ik erna nog een keer tips delen om dit toe te passen. Of bijvoorbeeld een casus uitlichten. Zo kun je op verschillende manieren en momenten jouw boodschap delen, zonder dat je telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
Perfectionisme zegt al heel snel dat iets compleet moet zijn, want anders is het niet relevant/interessant/goed genoeg. Maar effectieve content richt zich juist op één duidelijk punt.
Door je te focussen op één aspect, kun je het veel concreter maken en wordt je boodschap krachtiger. Door het voor jezelf kleiner te maken, wordt het ook behapbaarder en ben je eerder tevreden.
Veel ondernemers stoppen halverwege een tekst, omdat het nog niet lekker loopt. Ze denken ‘laat maar’ en beginnen weer helemaal opnieuw. Maar die flow ontstaat pas terwijl je schrijft, niet ervoor. Dus blijf schrijven, ook al ben je niet direct blij met het resultaat. Het gaat erom dat je eerst opschrijft wat je wilt opschrijven, daarna ga je pas schaven.
Als je direct een fantastische tekst wilt schrijven, leg je de lat zo hoog en verlies je jezelf weer makkelijk in je perfectionisme. Als je de controle durft los te laten en meer te vertrouwen op het proces, zul je zien dat content schrijven makkelijker gaat.
Maak tijd vrij in je agenda om aan je content te werken, niet alleen om het te publiceren. Zo krijg je rust en ruimte om te creëren. Want schrijven is een vaardigheid die je moet ontwikkelen. Dus neem daar ook de tijd voor.
Wat fijn is, is om een vast moment te blokken in je agenda om te schrijven. Houd het laagdrempelig en begin bijvoorbeeld eerst met een halfuur of uur. Stel ook een concreet doel voor het schrijfmoment. Dus wat wil je bereiken? Denk aan één post schrijven in een halfuur en deze ook direct publiceren (zodat je er niet langer over kunt nadenken, lees: twijfelen of piekeren).
Het is heel fijn om van tevoren te weten waarover je gaat schrijven. Door met vaste thema’s te werken, zorg je voor meer overzicht en houvast. Denk bijvoorbeeld aan:
Als je weet waarover je kunt schrijven, sta je ook meer open voor inspiratie. Zorg ervoor dat je dit opschrijft, zodat je op jouw schrijfmoment direct aan de slag kunt en geen tijd verspilt aan inspiratie opdoen.
Weet je even niet waar of hoe te beginnen met een tekst? Popt je perfectionisme weer op? AI-tools kunnen je helpen om op gang te komen. Vraag bijvoorbeeld aan een AI-tool om inspiratie, verschillende invalshoeken of om feedback. Bijvoorbeeld als je te veel twijfelt.
AI-tools zijn enorm handig als schrijfassistent, maar jij blijft de eindredacteur. Blijf bij je eigen toon en ideeën en maak het altijd eigen. Benieuwd hoe jij AI slim kunt inzetten voor content te schrijven? Binnenkort lanceer ik hierover een cursus. Meld je alvast gratis aan voor de wachtlijst. Zo blijf je op de hoogte én kun je als één van de eersten meedoen met korting!
Een hele fijne methode is bijvoorbeeld de Pomodoro-techniek. Deze techniek bestaat uit 25 minuten schrijven en 5 minuten pauze. In die 25 minuten stop je niet, ook al vind je het slecht wat je schrijft. Ga door, zonder te schrappen. Erna heb je de tijd om het door te lezen en te finetunen. Je kunt hiervoor een timer zetten op je telefoon, maar er zijn ook genoeg (leukere!) Pomodoro-timers te vinden op YouTube. Of gebruik een app, zoals Forest. Die gebruik ik zelf heel graag.
Om het laagdrempelig te houden is het fijn om in je notities of apart document te schrijven. Niet direct in de app, zoals Instagram, of op je website. Zo voelt het minder definitief.
Als ondernemer wil je natuurlijk professioneel overkomen. Je perfectionisme speelt hierop in en fluistert al snel dat je moet schrijven zoals een expert. Voor je het weet schrijf je allemaal ingewikkelde woorden op binnen je vakgebied of verlies jij je in woorden die helemaal niet bij je passen. Maar je ideale klant wil jóu horen. Dus blijf dicht bij jezelf en gebruik woorden die passen bij jou, je bedrijf en je ideale klant. Denk hierbij ook aan de stijl die je hanteert. Dus geen ellenlange, passieve, algemene zinnen, maar zinnen waarmee jij direct je ideale klant aanspreekt. Een tip die ik hier altijd voor geef is: zeg je tekst hardop. Klinkt het zoals jij? Dan is het goed.
De laatste, maar zeker niet de minste! Onthoud: je hebt geen perfectie nodig om waardevol te zijn. Consistentie is veel belangrijker dan perfectie. Als jij regelmatig zichtbaar bent met échte woorden, raak je mensen. En dat is wat uiteindelijk klanten oplevert.
Dus: schrijf. Deel. Herhaal. Wees jezelf. De mensen die jij zoekt zijn op zoek naar jou, niet naar een perfecte versie!
Heb je een vraag, wil je een tekst met me delen en/of benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Plan gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek in.
Leave a Reply