delen

February 13, 2023

Deel je alleen je aanbod of ook je verhaal?

tips & tricks

De blog

Eveschrijven
Afbeelding is een impressie bij de kop van het blogartikel, namelijk: 'Deel je alleen je aanbod of ook je verhaal?'

Je wilt een succesvol bedrijf en het eerste waar je misschien aan denkt: sales. Producten verkopen, nieuwe leads, aanmeldingen voor je gratis masterclass om uiteindelijk een dienst te verkopen … sales zijn natuurlijk superbelangrijk voor je bedrijf, maar niet het belangrijkste. Het belangrijkste is jouw verhaal. En ik kan me voorstellen dat dit een beetje suf klinkt; van lekker verkopen, naar het delen van je verhaal … maar het is echt belangrijk en ik wil je graag vertellen waarom.

Waarom het delen van jouw verhaal belangrijk is

Met een verhaal bedoel ik vertellen over wie je bent, waar je voor staat, waarom je doet wat je doet. Je gaat dus dieper dan ‘ik verkoop product X. Dit product is megagoed voor jou als je last hebt van probleem Y. Meer weten? Check m’n aanbod’. Het gaat over het verhaal erachter, jouw verhaal.

Het gaat verder dan je ‘why’

Je kunt denken aan je ‘why’, maar dit dekt voor mij nog niet helemaal de lading. Je why gaat heel erg over de waarom van je bedrijf, terwijl ik de why van jou als persoon net zo belangrijk vind. Misschien nog wel belangrijker. Waarom? Met jouw verhaal …

  • maak je verbinding. Mensen kunnen zich gezien of gehoord voelen door jouw verhaal. Ik deel bijvoorbeeld dat ik vroeger merkte dat ik niet altijd de juiste woorden kon vinden tijdens een gesprek. Het kwam regelmatig voor dat ik zo’n gesprek nog een keer naliep in mijn hoofd om te ontdekken wat ik had willen zeggen. Ik schreef dit dan op als gedicht, waardoor ik extra stilstond bij de woorden die ik gebruikte. Klopten de woorden met hoe ik me voelde en hoe ik me had willen uiten of bedoelde ik toch iets anders? Ik dacht altijd dat ik de enige was, maar door mijn verhaal te delen kwam ik erachter dat veel mensen dit herkennen.

  • zorg je voor herkenning. Dit sluit aan bij het verbinding maken. Mensen voelen zich eerder verbonden als ze iets herkennen. Denk bijvoorbeeld aan een tv-reclame; ouders van een kleintje voelen zich eerder verbonden met een Pampers reclame dan een gepensioneerde (waarschijnlijk). Herkenning is mooi, maar oprecht zijn is belangrijker. Ga niet zomaar een verhaal verzinnen, maar blijf bij jezelf.

  • maak je het persoonlijk. Ik zeg het best wel vaak, maar zeg het graag nog een keertje: mensen identificeren zich met mensen, niet met bedrijven. Daarom is jouw verhaal zo belangrijk. Zonder dat persoonlijke is het heel lastig om vertrouwen op te bouwen; als mensen alleen de missie van je bedrijf kunnen lezen, krijgen ze alsnog geen goed beeld van jóu. En als mensen niet goed weten met wie ze zakendoen, ontstaat er afstand en is de kans groot dat ze geen actie ondernemen. Denk aan een kennismaking of iets kopen.

‘Maar ik heb geen verhaal’

Ik snap heel goed dat je nu misschien denkt ‘ik heb geen verhaal’, maar geloof me: dat heb je wel! Kijk terug op de afgelopen periode en denk na over hoe je bent gekomen op dit punt. Welke keuze(s) heb je gemaakt? Waarom vind je dit zo belangrijk? Komt dat door bepaalde gebeurtenissen of overtuigingen? Waar wil je naartoe? Wat heb je al bereikt? Sta even stil bij jouw (ondernemers)verhaal en je zult zien: er zit meer in dan je van tevoren dacht.

Wat is jouw verhaal? Deel ‘m vooral met me!

Foto is gemaakt door Alana Fotografie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *