delen

February 28, 2023

7 vragen om jouw teksten persoonlijk(er) te maken

tips & tricks

De blog

Eveschrijven
Dit beeld is bedoeld als impressie en bevat dezelfde tekst als de titel van dit blogartikel, namelijk: '7 vragen om jouw teksten persoonlijk(er) te maken'.

Misschien vraag je je af waarom het belangrijk is om jouw teksten persoonlijk te maken. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: zonder jouw verhaal, wordt jouw bedrijf niet speciaal. Wanneer jij je teksten niet persoonlijk maakt, worden het dertien in een dozijn-teksten en dat wil je niet. Toch?

Zonder jouw verhaal wordt het niet speciaal

Wanneer jouw teksten niet persoonlijk zijn, zijn het slechts woorden die anderen ook hadden kunnen opschrijven. Er zijn bijvoorbeeld tig interieurontwerpers, schrijvers, en fotografen … wat maakt jou anders? Waarom zou jouw ideale klant bij jou moeten aankloppen en niet bij een ander? Mensen willen mensen leren kennen, ze willen niet alleen weten wat je aanbiedt; het gaat er ook om wie je bent en hoe je iets doet. Het gaat om vertrouwen. En hoe kunnen ze jou vertrouwen als ze niet kunnen teruglezen met wie ze te maken hebben?

Hierbij speelt je personal brand een enorm grote rol. Met een personal brand bepaal je waar je voor staat, wie je bent als persoon en als bedrijf, wat je wilt uitstralen en licht je uit wat jou anders maakt dan anderen. En dat ben je zelf. Niemand is zoals jij en dat is je kracht. Daarom zijn persoonlijke teksten zo belangrijk!

Hoe kan ik mijn teksten persoonlijk(er) maken?

Hoe logisch dit ook klinkt, het is niet altijd even makkelijk om je eigen kracht te zien. Daarom een paar vragen die jij jezelf kunt stellen om je personal brand te versterken voor persoonlijkere teksten.

  1. Waar sta jij voor als persoon?
  2. Waar sta jij voor als bedrijf?
  3. Wat wil je uitstralen?
  4. Waarom doe je wat je doet? Neem geen genoegen met ‘omdat ik het leuk vind’, maar probeer echt tot de kern te komen.
  5. Wat zijn je Unique Selling Points (USP’s)? Denk aan de manier van werken, je visie, kernwaarden.
  6. Wie wil je helpen? En als je nu denkt ‘vrouwen tussen de 20 en 30 jaar’, maak het specifieker. Geef diegene een naam en schrijf alle ins & outs op: waar loopt diegene tegenaan, wat zijn haar of zijn overtuigingen, in welke levensfase of situatie zit die persoon, wat doet zij of hij, wat zijn haar of zijn interesses … ?
  7. Welke woorden omschrijven jou, je bedrijf en je ideale klant? Maak hiervan drie aparte rijtjes. Wat valt je op?

Jij én je bedrijf zijn altijd in ontwikkeling! Het kan dus zijn dat je over een tijdje je personal brand aanvult, bijvoorbeeld met een bepaalde waarde. Of dat je behoefte hebt aan een rebranding, omdat jij je op een andere doelgroep gaat richten. Maar verander het niet te vaak en/of te snel; je personal brand vormt het fundament van je bedrijf en dat zie je bijvoorbeeld ook terug in je teksten.

Kun jij jouw teksten (nóg) persoonlijker maken? Op welke manier? Benieuwd hoe ik naar je teksten kijk? Neem contact met me op!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *