Meer over:
Je wilt iets delen en daarom schrijf je een tekst. Een nieuwtje, een bepaald aanbod, iets over jezelf, een casus … maar hoe zorg je ervoor dat mensen je tekst ook helemaal lezen? Door je tekst aantrekkelijk te maken met deze 4 tips!
Mensen willen meteen weten waar een tekst over gaat en de kop is vaak het eerste wat ze zien. Probeer in de kop samen te vatten wat mensen te lezen krijgen. Bijvoorbeeld deze kop ‘4 tips voor aantrekkelijkere teksten’ geeft een goed beeld van wat je van dit blogartikel kunt verwachten. Een kop kan ook een vraag of een stelling bevatten. Een paar voorbeelden van goede koppen:
Er zijn ook bepaalde woorden die het goed doen in een kop, zoals manieren, tips, oplossing, resultaat en meer. Zorg er natuurlijk wel voor dat je in een tekst de inhoud levert die bij de kop aansluit. Dus niet ‘5 tips voor meer bereik op social media’ en dan je aanbod proberen te verkopen, zonder die 5 tips te geven.
Neem mensen mee in de tekst met een goede opbouw. Want hoe vanzelfsprekend jouw tekst voor jou is, betekent niet dat dit voor een ander ook zo is. Met een goede opbouw begeleid je mensen door je tekst, zodat ze het goed begrijpen en kunnen volgen. Denk bijvoorbeeld aan:
Je hebt het vast weleens gehoord: als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. En zo werkt het ook met teksten. Als je voor iedereen schrijft, schrijf je voor niemand. Om ervoor te zorgen dat de juiste mensen – jouw doelgroep – de tekst lezen, moet je je tekst aantrekkelijk maken voor hen!
Bepaal daarom voordat je begint met schrijven je doelgroep. Voor wie is de tekst bedoeld? Gebruik deze input en zorg ervoor dat je doelgroep zich aangesproken voelt. Spreek je doelgroep op de juiste manier aan met de juiste woorden, schets herkenbare situaties, gebruik woorden waardoor je doelgroep het direct snapt, biedt oplossingen waar je doelgroep op zit te wachten. Als jouw doelgroep zich herkent in de tekst, wordt het aantrekkelijker om door te lezen.
Waarom schrijf je de tekst? Wat wil je ermee bereiken? Als een tekst geen doel heeft, is het in mijn ogen zonde van je tijd. Daarnaast is een tekst zonder doel ook minder aantrekkelijk om te lezen, want het gaat nergens naartoe.
Probeer je doel zo specifiek mogelijk te maken. ‘Ik wil mijn doelgroep informeren’ is een doel dat ik vaak hoor, maar het zegt niet zo veel. Want, wanneer is je doelgroep geïnformeerd? Na het lezen van de kop? Door een zo specifiek mogelijk doel op te stellen schrijf je gerichter en krachtiger, waardoor jouw tekst aantrekkelijker wordt!
Wil jij jouw teksten aantrekkelijker maken? Ik help je daarbij! Samen duiken we in jouw bedrijf en in je teksten. We kijken naar wat je wilt uitstralen, wie je doelgroep is en wat je met je teksten wilt bereiken om een krachtige en doelgerichte boodschap te formuleren die past bij jou, je bedrijf én je doelgroep! Meer weten? Hier vind je alle informatie en/of plan vrijblijvend een kennismaking.
Leave a Reply