Meer over:

delen

March 27, 2023

Maak jouw teksten aantrekkelijk met deze 4 tips

tips & tricks

De blog

Eveschrijven
Deze afbeelding bevat dezelfde tekst als de titel, namelijk: Maak jouw teksten aantrekkelijk met deze 4 tips.

Je wilt iets delen en daarom schrijf je een tekst. Een nieuwtje, een bepaald aanbod, iets over jezelf, een casus … maar hoe zorg je ervoor dat mensen je tekst ook helemaal lezen? Door je tekst aantrekkelijk te maken met deze 4 tips!  

Tip 1 – Begin met een goede kop 

Mensen willen meteen weten waar een tekst over gaat en de kop is vaak het eerste wat ze zien. Probeer in de kop samen te vatten wat mensen te lezen krijgen. Bijvoorbeeld deze kop ‘4 tips voor aantrekkelijkere teksten’ geeft een goed beeld van wat je van dit blogartikel kunt verwachten. Een kop kan ook een vraag of een stelling bevatten. Een paar voorbeelden van goede koppen: 

  • X manieren om … 
  • Y tips voor … 
  • De oplossing voor jouw [vul situatie of probleem in] … 
  • Stelling Z: waar of niet waar? 

Er zijn ook bepaalde woorden die het goed doen in een kop, zoals manieren, tips, oplossing, resultaat en meer. Zorg er natuurlijk wel voor dat je in een tekst de inhoud levert die bij de kop aansluit. Dus niet ‘5 tips voor meer bereik op social media’ en dan je aanbod proberen te verkopen, zonder die 5 tips te geven. 

Tip 2 – Goede opbouw

Neem mensen mee in de tekst met een goede opbouw. Want hoe vanzelfsprekend jouw tekst voor jou is, betekent niet dat dit voor een ander ook zo is. Met een goede opbouw begeleid je mensen door je tekst, zodat ze het goed begrijpen en kunnen volgen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een inleiding. Deel in het kort waar de tekst over gaat. Dus welke informatie gaan mensen vinden in deze tekst? 
  • Verschillende alinea’s. Losse alinea’s maken je tekst overzichtelijker én scanbaar. Zo kunnen mensen makkelijk zien welke informatie waar staat en sneller je tekst lezen. Ook kun je met alinea’s verschillende invalshoeken en tips delen. 
  • Zorg voor afwisseling. Van alleen maar tekst wordt niemand blij. Ook ik niet als copywriter. Afwisseling in je tekst zorgt ervoor dat het aantrekkelijk blijft om door te lezen. Als je één lap tekst ziet, is de kans groot dat je geen zin hebt om alles te lezen. Als de tekst opgedeeld is in alinea’s met tussendoor een afbeelding of een quote, wordt je tekst een stuk aantrekkelijker. Een ander font, iets dikgedrukt of bullet points zijn ook opties, maar maak het niet te gek; te veel afwisseling kan zorgen voor afleiding, waardoor de inhoud verloren gaat.  
  • Conclusie of samenvatting. Mensen hebben de hele tekst gelezen en nu? Als het een lange tekst is, is het fijn om het nog even samen te vatten. Ook voor de mensen die teksten scannen voor de belangrijkste informatie. Zij scrollen vaak naar beneden om een samenvatting of conclusie te lezen en zij maken dan de afweging of dit voldoende is of dat zij de hele tekst willen lezen. Je kunt bijvoorbeeld als conclusie jouw visie of een call to action delen. Met een conclusie of een samenvatting maak je een geheel van de tekst. 

Tip 3 – Bepaal je doelgroep

Je hebt het vast weleens gehoord: als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. En zo werkt het ook met teksten. Als je voor iedereen schrijft, schrijf je voor niemand. Om ervoor te zorgen dat de juiste mensen – jouw doelgroep – de tekst lezen, moet je je tekst aantrekkelijk maken voor hen!  

Bepaal daarom voordat je begint met schrijven je doelgroep. Voor wie is de tekst bedoeld? Gebruik deze input en zorg ervoor dat je doelgroep zich aangesproken voelt. Spreek je doelgroep op de juiste manier aan met de juiste woorden, schets herkenbare situaties, gebruik woorden waardoor je doelgroep het direct snapt, biedt oplossingen waar je doelgroep op zit te wachten. Als jouw doelgroep zich herkent in de tekst, wordt het aantrekkelijker om door te lezen.  

Tip 4 – Zorg voor een doel 

Waarom schrijf je de tekst? Wat wil je ermee bereiken? Als een tekst geen doel heeft, is het in mijn ogen zonde van je tijd. Daarnaast is een tekst zonder doel ook minder aantrekkelijk om te lezen, want het gaat nergens naartoe.  

Probeer je doel zo specifiek mogelijk te maken. ‘Ik wil mijn doelgroep informeren’ is een doel dat ik vaak hoor, maar het zegt niet zo veel. Want, wanneer is je doelgroep geïnformeerd? Na het lezen van de kop? Door een zo specifiek mogelijk doel op te stellen schrijf je gerichter en krachtiger, waardoor jouw tekst aantrekkelijker wordt!  

Wil jij jouw teksten aantrekkelijker maken? Ik help je daarbij! Samen duiken we in jouw bedrijf en in je teksten. We kijken naar wat je wilt uitstralen, wie je doelgroep is en wat je met je teksten wilt bereiken om een krachtige en doelgerichte boodschap te formuleren die past bij jou, je bedrijf én je doelgroep! Meer weten? Hier vind je alle informatie en/of plan vrijblijvend een kennismaking

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *