delen

March 15, 2023

Succesvol jouw nieuwe aanbod lanceren via social media

tips & tricks

De blog

Eveschrijven
Dit beeld is bedoeld als sfeerimpressie en bevat dezelfde tekst als de titel van dit blogartikel, namelijk: 'Succesvol jouw nieuwe aanbod lanceren via social media'.

‘Hé, wat leuk! De ondernemer die ik al een tijdje volg op Instagram heeft iets nieuws gelanceerd, ik ga het direct kopen!’ … To good to be true? Ik snap dat je dit denkt, maar het is mogelijk. Hoe? Als je hebt gezorgd voor een customer journey voor jouw community (volgers).

Als ondernemer ben je supertrots op je nieuwe aanbod en naast dat het op je website staat, wil jij het ook gaan delen op social media. Goed idee, want de kans is heel klein dat iemand uit zichzelf spontaan je website bezoekt, op zoek gaat naar je nieuwe aanbod en het direct koopt. Kan wel, maar de kans is klein. Daarom zijn social media zo waardevol; hiermee kun je actief jouw nieuwe aanbod delen met een grotere groep. Maar hoe lanceer je nou op een succesvolle manier jouw nieuwe aanbod? Met een goede customer journey!

Customer journey & het AIDA-model

Een customer journey is ook wel de klantreis: de reis die de klant maakt om uiteindelijk tot actie over te gaan, zoals het kopen van een nieuwe dienst of het inplannen van een call. Het wordt vaak als uitgangspunt gebruikt voor websites, maar het is ook relevant voor social media. Een customer journey is enorm belangrijk om je ideale klant mee te nemen in jouw nieuwe aanbod, want door het één keer te delen op social media ben je er niet.

Want wist je dat mensen iets minstens zeven keer moeten zien, voordat zij tot actie overgaan?! Dat betekent minstens zeven social media posts en minstens zeven social media captions. Waarover dan?! Het AIDA-model kan enorm helpen om de inhoud te bepalen voor de juiste momenten en op de juiste manier. AIDA staat voor: Attention, Interest, Desire en Action.

Attention

De eerste stap is aandacht vragen voor je nieuwe aanbod. Mensen moeten er vanaf weten, voordat zij interesse kunnen krijgen. Je nieuwe aanbod één keer noemen in een social media post is niet voldoende. Maak haakjes en deel telkens iets nieuws, zodat je op verschillende manieren de aandacht vraagt.

Interest

Je wilt dat mensen interesse krijgen in je nieuwe aanbod, maar hoe doe je dat? Door in te spelen op hun behoeften. Waar lopen ze tegenaan, waar kun jij bij helpen, wat levert het op? Dus nu weten ze dat jij een nieuw aanbod hebt én hebben ze het gevoel dat het misschien wel wat voor hen is.

Desire

Dan komt het stukje verlangen. Laat mensen voelen wat jouw nieuwe aanbod toevoegt en deel de voordelen. Als je een pilot hebt gedaan, is het slim om hiervan reviews te verzamelen en te delen. Dit is social proof, waardoor het verlangen groeit (en ook een stukje FOMO).

Action

Nu is het tijd voor actie! Ook vanuit jou, want nu is hét moment om de laatste twijfels en/of zorgen weg te nemen. Noem nog eens de voordelen, waarom mensen het nú moeten kopen en maak het laagdrempelig. Doe bijvoorbeeld een Q&A en deel veelgestelde vragen. Zo voelen mensen zich gehoord, anderen kunnen zich hierin herkennen en ze voelen zich aangesproken. Hierdoor gaan zij eerder over tot actie.

Dit is het AIDA-model in het kort; ik kan er nog heel lang over doorpraten, haha. Dus mocht je het interessant vinden, let me know!

Van customer journey en het AIDA-model tot aan social media captions

Nu je een beter beeld hebt van de customer journey en de verschillende stappen van het AIDA-model, ga je ze toepassen op jouw social media posts en captions. Dus welke content deel je wanneer en op welke manier? Social media captions schrijven volgens het AIDA-model kost natuurlijk meer tijd dan één keer je aanbod delen, maar het levert je zo veel meer op!

Tip: werk terug vanaf de lanceringsdatum om te bepalen wanneer je wat moet delen om jouw nieuwe aanbod succesvol te lanceren via social media. En nogmaals: mensen moeten iets minstens zeven keer zien, voordat ze overgaan tot actie. Post je bijvoorbeeld normaal gesproken drie keer per week? Je kunt dan één moment per week gebruiken voor het lanceren van je nieuwe aanbod. Zorg ervoor dat het niet te veel wordt en de balans goed blijft. Experimenteer hier ook mee; welke balans is goed voor jouw community (volgers)?

Jouw nieuwe aanbod lanceren via social media

Mocht je deze manier gaan uitproberen om jouw nieuwe aanbod succesvol te lanceren via social media, hoor ik het graag! Leuk als je me op de hoogte houdt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  1. […] bijdraagt aan dat doel. Stel, je wilt een nieuw aanbod lanceren via social media (wil je dit echt? Lees dan dit blogartikel). Met één goede social media caption ben je er niet, er is meer nodig. Bepaal vooraf je doel, […]