Meer over:

delen

July 11, 2024

3 vragen om doelgerichte teksten te schrijven 

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Teksten schrijven kost je op dit moment veel meer tijd dan je zou willen. Daarnaast leveren ze je ook niets op. Daarom deel ik 3 vragen die jij jezelf kunt stellen voor doelgerichte teksten die zorgen voor meer conversie. 

Op dit moment lijkt het alsof niemand je teksten leest, want je boekt geen resultaten. Mensen nemen geen contact met je op, je weggever wordt niet gedownload, je aanbod wordt niet verkocht. De reden? De focus ontbreekt in je teksten. 

Doelgerichte teksten die zorgen voor conversie beginnen met focus

Als ondernemer wil je van alles delen, maar je denkt niet na over wat je ideale klant nodig heeft. Hierdoor voelt je ideale klant zich niet aangesproken, vindt diegene je tekst moeilijk te volgen en scrolt door of sluit je mail/website. 

Doelgerichte teksten die zorgen voor conversie beginnen dus met focus en dat breng je aan met deze 3 vragen: 

  1. Wat is het doel van je tekst?
  2. Wat is de boodschap van je tekst?
  3. Voor wie is je tekst?  

Wat is het doel van je tekst?

Wat wil je met je tekst bereiken? Als je dit niet duidelijk hebt, bereik je er ook niets mee. 

Dan is het meer van het beste uitgaan en hopen dat je ideale klant iets met je tekst doet. 

Maak je doel zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld op je salespagina. Je wilt dat je ideale klant je aanbod koopt. Richt je daarop met je tekst en vraag jezelf af: wat heeft je ideale klant nodig om dit te kopen? 

Het maakt niet uit hoe lang of kort je tekst is. Dit geldt ook voor je social media captions. Als je er geen duidelijk doel aanhangt, ontbreekt de call to action en onderneemt je ideale klant geen actie.

Wat is de boodschap van je tekst?

Met een boodschap wordt jouw tekst krachtiger. Je zorgt voor kaders, waardoor je veel doelgerichter gaat schrijven. Hierbij is het belangrijk dat de boodschap aansluit op de behoefte van je ideale klant. Wat heeft diegene eraan? Waarom zou je ideale klant je tekst lezen?

Voor wie is je tekst?

Grote kans dat je nu denkt ‘voor mijn ideale klant’. Snap ik, maar maak het concreet. Je ideale klant kan in verschillende fasen zitten en dus verschillende behoeften hebben. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe volger op Instagram. Dit kan jouw ideale klant zijn. Diegene wil jou en je bedrijf leren kennen en downloadt een gratis weggever. Iemand die jou al langer volgt heeft een laatste duwtje in de rug nodig om met jou samen te werken.

Door de informatie aan te laten sluiten op de situatie van je ideale klant maak je jouw tekst een stuk concreter en doelgerichter. 

Zorg voor doelgerichte teksten met deze 3 vragen

Je kunt allerlei teksten doelgerichter maken met deze vragen. Website teksten, social media captions, mails, salespagina’s … heb jij hulp nodig om jouw teksten doelgerichter te maken voor meer conversie? Neem vrijblijvend contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

VOLGENDE post

vorige post

Meer lezen?