Meer over:

delen

July 18, 2025

Zo zorg je voor overtuigende en converterende teksten – 5 manieren

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Met zorg schrijf jij je teksten, maar toch blijven de (re)acties uit. Geen klanten, geen resultaat. Herkenbaar? Veel creatieve ondernemers worstelen hiermee. Ze delen waarde en toch gebeurt er niets. In dit blogartikel ontdek je hoe jij overtuigende én converterende teksten kunt schrijven.

Zo schrijf jij teksten die overtuigen én converteren:

  1. Zorg voor 1 duidelijke boodschap per tekst.
  2. Laat je eigen stem in je teksten horen.
  3. Overtuig door gevoel, niet door feiten.
  4. Spreek jouw doelgroep doelgericht aan.
  5. Zet aan tot actie, zonder te schreeuwen.

Op elke manier ga ik dieper in.

1 duidelijke boodschap per tekst 

Veel teksten gaan alle kanten op. Je wilt inspireren, informeren, overtuigen én een aanbod doen. Maar omdat het zo veel is, blijft er niets hangen en gaat je doelgroep niet over tot actie. 

Sterke, overtuigende teksten zijn helder en bevatten 1 doel, 1 boodschap, 1 gevoel. Dus voordat je begint met schrijven, vraag jezelf altijd af: wat wil ik met deze tekst bereiken? Zo zorg je voor focus en ga je van een prima tekst naar een overtuigende tekst.  

Je kunt bijvoorbeeld schrijven: “Ik help vrouwen met ondernemen, mindset, zichtbaarheid én strategie”. Zo zeg je veel in 1 keer, maar wat houden deze woorden precies in? Je doelgroep krijgt hiervan geen goed beeld, voelt zich niet aangesproken en haakt af. Het is sterker om te focussen op het onderliggende verlangen. In dit geval kan het groei zijn. Dan kan jouw zin er zo uitzien: “Ik help vrouwelijke ondernemers groeien met teksten die verkopen, zonder dat het zo voelt”. Je doelgroep herkent dit, waardoor ie sneller doorleest.

Laat je eigen stem in je teksten horen 

Je hebt iets in je hoofd om te delen, maar je schrijft het heel anders op. Veel ondernemers zijn geneigd om heel anders te schrijven. Zakelijker, netter, afstandelijker …  en dit gebeurt met de beste bedoelingen, want je wilt het zo goed mogelijk opschrijven. Maar zo verlies jij je eigen stem, terwijl mensen juist willen voelen wie er achter de woorden zit. 

Zorg er daarom voor dat je echt schrijft vanuit jezelf en dat je het persoonlijk maakt. Zo ga je van “Mijn diensten zijn bedoeld om jouw zichtbaarheid te optimaliseren” naar bijvoorbeeld “Je weet dat je zichtbaar móet zijn, maar elke dag dat lege vel papier, die knipperende cursor … het is moeilijk om te beginnen, dat snap ik, en daarom ben ik er”.

Overtuig door gevoel, niet door feiten 

Overtuigende teksten bestaan uit gevoel en zorgen voor een beleving. Mensen ondernemen geen actie door informatie alleen. Ze bewegen door emotie. Door herkenning, frustratie, verlangen. Dus verwerk dit in je teksten en durf te schrijven vanuit je gevoel. 

Zorg ervoor dat je niet alleen schrijft over wat je doet, maar focus je op de waarom. Waarom is dit belangrijk of waardevol? Waarom is dit wat je doelgroep nodig heeft? En waarom moet je doelgroep voor jou kiezen?  

Als ik bijvoorbeeld een cursus promoot om betere teksten te schrijven, kan ik schrijven “In mijn cursus leer je hoe je betere teksten schrijft”. Dit klopt ook, maar er zit geen gevoel in. Hierdoor wordt de doelgroep minder aangesproken, ook al wéét ie dat de teksten beter kunnen! Het gaat om het gevoel, namelijk “Je weet dat je een goed aanbod hebt. Maar zodra je het op moet schrijven en verkopen, kun je de juiste woorden niet vinden. Je loopt vast, waardoor je blijft hangen op prima teksten. Maar je wilt overtuigende teksten die converteren, toch?! Daar ga ik je bij helpen tijdens deze cursus”. 

Als je het lastig vindt om vanuit gevoel te schrijven, is het fijn om te letten op andere teksten en te ervaren wat het met je doet. Voel jij je door een bepaalde tekst aangesproken en hoe komt dit? Of waar scroll jij juist aan voorbij en waarom? Neem dit mee in je eigen teksten.

Spreek jouw doelgroep doelgericht aan 

Veel ondernemers willen niemand uitsluiten. Hierdoor worden je teksten veilig en algemeen. Niet overtuigend en converterend. Want een tekst die voor iedereen is, raakt niemand. Sterke teksten durven kleur te bekennen. Ze zeggen: dit is voor jou. Of niet.  

En dat kan spannend voelen, maar juist door te kiezen trek je de mensen aan die bij jou en je bedrijf passen! Hierbij een voorbeeld hoe je het concreter kunt maken. 

Een prima tekst: “Voor ondernemers met een passie voor groei”. Ja dit kan iedereen zijn. Maar hoe groeien? Op welk gebied? Wat kun je verwachten? Dit is sterker: “Voor creatieve ondernemers die meer klanten willen aantrekken zónder hun eigen stem te verliezen”. Ik vind het namelijk belangrijk dat ik ondernemers help die sterke en persoonlijke teksten willen schrijven. Teksten die 100% aansluiten.

Zet aan tot actie, zonder te schreeuwen 

Een overtuigende tekst die converteert is op de juiste manier opgebouwd. Het moet bewegen. Je begint eerst met herkenning, dan verlangen en dan actie. Je neemt je doelgroep mee van A naar B, zodat ie zich gehoord en gezien voelt.  

In je tekst wil je niet ‘duwen’, je wilt niet dat het schreeuwerig wordt. Want je doelgroep moet het voelen en die kun je niet dwingen.  

Om je doelgroep aan te zetten tot actie, is het belangrijk dat je de actie duidelijk maakt. Je wilt geen ruimte geven om af te wachten, je wilt je doelgroep uitnodigen om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld in plaats van “Laat gerust iets weten” schrijf je “Herken je dit? Laat het me weten, ik denk graag met je mee” of “Is het tijd dat jouw teksten eindelijk wel overtuigen en converteren? Dan weet je me te vinden”. 

Zie je het verschil? Het ene is vrijblijvend en algemeen en het andere is concreet, waardoor je doelgroep veel beter weet wat ie kan doen. 

Overtuigende en converterende teksten zijn persoonlijk en bevatten gevoel 

Schrijf vanuit jezelf. Verlies jezelf niet in algemene teksten, maar blijf dicht bij jezelf en het gevoel van je doelgroep. Waarnaar is diegene op zoek? Welk verlangen of welk probleem is er? En hoe kun jij je doelgroep helpen? 

Wil jij overtuigende en converterende teksten schrijven, zonder een salesy of schreeuwerig gevoel? Ik help je er graag bij! Stuur me een berichtje om kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken of bekijk alvast mijn 1:1 op schrijfcoachingstraject.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *