Meer over:
Wanneer is een tekst goed? Waar moet je op letten? Welke woorden gebruik je? Of een tekst goed is of niet, hangt van veel dingen af. Om je op weg te helpen geef ik 5 tips voor het schrijven van goede teksten.
Wat wil je met jouw tekst bereiken? Wil je je kennis delen? Of mensen meenemen in een bepaald concept wat jij verkoopt? Het doel van jouw tekst moet helder zijn, vóórdat je begint met schrijven. Dat bakent je tekst af en zo houd je focus. Want als jij niet weet wat het doel is van jouw tekst, dan weet de lezer het ook niet.
Voor wíe schrijf je? En waaraan hebben zij behoefte? Door het bepalen van je doelgroep, kun je keuzes maken qua tekst. Denk aan tone of voice (hoe komt je tekst over?) en woordgebruik. Zo zorg je ervoor dat je dezelfde taal ‘spreekt’.
Bijvoorbeeld: jij organiseert social media trainingen en jouw ideale klant is een startende ondernemer die weinig tijd overhoudt voor het bijhouden van social media. En ‘te weinig tijd hebben’ betekent ook vaak: geen prioriteit. Aan jou de taak om met jouw teksten de prioriteit van social media in te laten zien, zodat jouw ideale klant de meerwaarde gaat zien van jouw social media training. Maar, hoe doe je dat? Door in te spelen op de behoefte!
Want er is een grote kans dat jouw ideale klant (de startende ondernemer) nog niet helemaal op de hoogte is van social media en de mogelijkheden. Belangrijk om hiermee rekening te houden. Met bijvoorbeeld de woorden die je gebruikt. Heb je het gelijk over algoritmes en Instagram Reels, zonder toelichting? Dan neemt de kans toe dat jouw ideale klant níet jouw social media training gaat volgen, omdat het voor hem/haar te ver gaat op dat moment.
Nu je jouw doel en doelgroep helder hebt, kijk je naar de middelen. Welk middel is het best voor jouw tekst? Middelen zijn websites, social media, magazines, etc. Door eerst het doel, de doelgroep en het middel te bepalen, wordt jouw tekst krachtiger en bereik je er meer mee.
Even als voorbeeld (vind ik zelf altijd fijn)… zelf zet ik mijn website, Instagram, Facebook en Pinterest in. Naast copywriting, schrijf ik ook gedichten. En deze gedichten deel ik op Instagram om vooral te inspireren. De verkoop van mijn producten (kaarten en posters) doe ik voornamelijk via Facebook. Waarom? Omdat ik zie aan mijn cijfers dat de interesses anders zijn per medium.
Dus kijk goed van te voren welk middel voor jouw tekst het best werkt. En soms is het ook gewoon uitproberen. Want door te proberen, zul je leren .
Nu je de eerste drie stappen helder hebt, kun je beginnen aan jouw tekst. Maar hoe begin je? Simpel: met het doel. Ook wel een call-to-action genoemd: de actie die je wil dat iemand uitvoert.
Even opnieuw de social media training als voorbeeld. Je wil meer deelnemers werven, dat is je doel. Maar wanneer gaan mensen zich aanmelden? Als je ze triggert. Bijvoorbeeld door te beginnen met een call-to-action: ‘Ben jij er klaar voor om jouw social media naar the next level te brengen? Meld je dan nu aan!’ Jouw doelgroep ziet meteen waarover het gaat en zal sneller geneigd zijn om verder te lezen.
Door je doel voorop te stellen, kun je je tekst verder opbouwen. Bijvoorbeeld door de stappen te noemen waaruit het doel bestaat. Of door resultaten op te sommen die je behaalt als je meedoet met de training.
‘Maar je zei toch dat je moet beginnen met de call-to-action?’ Klopt! Maar je moet er ook voor zorgen dat mensen daadwerkelijk iets kunnen na het lezen van je tekst. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Investeer nu in jouw social media!’ of ‘Neem contact met me op’. Hiermee maak je jouw tekst af en is de cirkel rond: je begint met het doel en je eindigt met de actie om jouw doel te bereiken!
Ik hoop dat je met deze tips verder kunt met jouw tekst en er (nóg) meer uithaalt! Laat het me hieronder weten!
Wil jij graag zelf aan de slag met jouw online teksten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je ze verbeteren, maar geen idee hoe? Tijdens een adviesgesprek kijk en denk ik met je mee. Ik geef je persoonlijk advies en deel concrete tips & tricks waarmee jij makkelijk zelf jouw online tekst kunt verbeteren. Van goede SEO-woorden tot aan het persoonlijk maken!
Leave a Reply