delen

April 25, 2021

Wat is het verschil tussen een copywriter en tekstschrijver?

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Copywriter, tekstschrijver… de termen vliegen vaak voorbij, maar wat houden ze in? En waarnaar ben jij op zoek? Want wat is het verschil? In dit blog leg ik het uit.

Copywriter vs. Tekstschrijver

Zoals je misschien gezien hebt ben ik copywriter. Ik ‘noem’ mijzelf geen tekstschrijver. Waarom niet? Simpel gezegd: omdat ik mij niet altijd aan de schrijfregels houd. Tuurlijk, de teksten moeten foutloos zijn, maar een zin beginnen met ‘Tuurlijk’ in plaats van ‘natuurlijk’… dat maakt het verschil met een tekstschrijver. Net als die drie puntjes; die ‘horen’ niet, maar mag wel. Als copywriter, dan.

Copywriter

De boodschap en het doel staan centraal voor een copywriter. Dat betekent dus dat een copywriter eerder een tekst schrijft om een doel te behalen dan dat het 100% voldoet aan de schrijfregels. Denk aan zinsopbouw, of bijvoorbeeld beginnen met ‘want’. Dat mág wel, maar is minder zakelijk.


“Dat betekent dus dat een copywriter eerder een tekst schrijft om een doel te behalen dan dat het 100% voldoet aan de schrijfregels.”


Even kort door de bocht is een copywriter zogenaamd geschikt voor:

  • Korte, krachtige teksten om een doel te bereiken. Denk aan copy voor jouw Instagram om mensen te triggeren een handeling uit te voeren (link in bio te bezoeken, vragen om meer info via DM, post opslaan, etc).
  • Mensen meenemen in een verhaal, waardoor je soms extra woorden gebruikt die niet per se nodig zijn maar júist het gevoel overbrengen.
  • Conversiegericht schrijven (SEO): de juiste woorden gebruiken om meer te verkopen.

De reden dat ik als copywriter werk is mijn social media achtergrond: alles moet een doel hebben in mijn ogen. Een tekst moet dus ergens aan bijdragen. Met storytelling een bepaald gevoel overbrengen, waardoor mensen vertrouwen krijgen in een dienst/product… dat is mijn ‘cup of tea’.

Tekstschrijver

Een tekstschrijver levert over het algemeen vaak informerende teksten op en minder commercieel. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsberichten (hoewel een nieuwsbericht ook een commercieel doel kan bedienen, maar goed dat is weer een ander verhaal).

Even kort door de bocht is een copywriter zogenaamd geschikt voor:

  • Informerende, langere teksten. Bijvoorbeeld een nieuwsbericht of een evaluatie.
  • 100% kloppende teksten als je kijkt naar de schrijfregels.

Het verschil tussen een copywriter en tekstschrijver

Tekstschrijvers worden ook vaak ingezet voor nieuwsbrieven, maar copywriters ook. Hoe kan dat dan? Simpel: het is niet zwart-wit. Een tekstschrijver kan niet ‘alleen maar’ informerende nieuwsberichten schrijven en een copywriter wervende social media teksten. Je hebt altijd schrijvers die het één beter kunnen dan het ander, maar dat maakt je niet gelijk óf een copywriter óf een tekstschrijver…

Zelf vind ik dat een tekstschrijver vaak minder ‘hip’ (lekker hip woord, hè ) wordt gepositioneerd. Alsof zij volledig leven voor de schrijfregels en het ‘spontane’ uit teksten halen.

Dus als je het mij vraagt, zou ik minder op de titel letten en meer kijken naar jouw behoeften én of jij denkt dat iemand daarvoor de juiste persoon is. Simple as that .

Hoe kijk jij hiernaar?

Vragen/hulp nodig?

Heb je vragen en/of kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw teksten? Wie weet ben ik de copywriter die jij zoekt!

Leave a Reply

Your email address will not be published.