Meer over:
‘We helpen je graag’ of ‘ik help je graag’ … het komt verschillend over, toch? Ik schrijf vooral voor zzp’ers en terwijl ze alleen werken, zie ik regelmatig ‘we’ voorbijkomen. Welke vorm gebruik jij?
Wanneer ik vraag waarom zzp’ers voor de we-vorm kiezen terwijl ze alleen werken, krijg ik vaak de reden dat zij vinden dat de we-vorm professioneler overkomt. Alsof er een groot, compleet team achter je bedrijf zit. Maar ís het ook professioneler?
Ik kan mij heel goed voorstellen dat veel mensen denken dat de we-vorm professioneler overkomt. Het voelt grootser en completer. Toen ik begon met mijn eerste bedrijf (een social mediabureau) heb ik hetzelfde ervaren. Het voelde kwetsbaar om in de ik-vorm te schrijven, want ‘wie ben ik?’ Wie ben ik om advies te geven, wie ben ik om bepaalde tips te delen, wie ben ik om te zeggen dat het beter kan … ik had het gevoel dat ik een heel groot bedrijf moest hebben, voordat ik mijn rol als social media expert kon pakken. Daarom vond ik de we-vorm zo fijn. Het voelde minder persoonlijk, minder kwetsbaar, minder klein. Ik creëerde een soort afstand en dat voelde prettig, maar die afstand maakte het … inderdaad afstandelijk. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de we-vorm professioneler vóelt, maar of het ook echt zo is.
Met jou denk ik, toch? Je ideale klant kiest voor jou en heeft daar bepaalde redenen voor. Je hebt een persoonlijke aanpak, je luistert goed naar de wensen, je bent resultaatgericht, noem maar op. Als zzp’er ben jij je bedrijf en dat betekent dat je ideale klant jouw bedrijf kiest om jou. Want eerlijk is eerlijk, waarschijnlijk zijn er nog veel meer bedrijven in jouw branche die (ongeveer) hetzelfde doen waaruit diegene kon kiezen. Maar je ideale klant koos voor jou!
Wanneer je ideale klant aangaat van jou en allerlei teksten leest in de we-vorm, kan diegene gaan twijfelen. Want zij of hij wil met jóu samenwerken … wie zijn toch al die anderen die je bedoelt met de we-vorm?!
Mensen identificeren zich met mensen, niet met bedrijven. Je kunt je ergens in herkennen, zoals een bepaalde visie of werkwijze, maar je kunt je ook verbonden voelen. Stel: ik deel regelmatig al mijn planten op social media, dan kan iemand denken ‘hé die plant heb ik ook, wat leuk’. Het roept herkenning op en zorgt voor verbinding. Als jij als zzp’er schrijft in de we-vorm is het lastiger voor mensen om zich met jou te identificeren, want wie is ‘we’?
Hoewel ik vroeger dacht dat de we-vorm professioneler was, ben ik nu van mening veranderd. Nu zie ik juist de kracht van de ik-vorm. Het maakt je niet kleiner, het maakt je persoonlijk. En precies dat zorgt voor verbinding en vertrouwen. Zoals ik al zei: mensen willen met jóu samenwerken. Door vanuit de ik-vorm te schrijven, laat je zien dat jij met hen samenwerkt, jij de aandacht voor hen hebt en dat jij degene bent die gaat voor een succesvolle samenwerking. Maak van jezelf je kracht! Laat zien wat jij te bieden hebt, zonder je te ‘verschuilen’ achter een we-vorm. Het kan best kwetsbaar voelen om vanuit de ik-vorm te schrijven, maar zoals met (bijna) alles: hoe vaker je het doet, hoe normaler en natuurlijker het wordt.
En misschien denk je nu ‘ikke, ikke, ikke en de rest kan …’ dat snap ik. Ik denk dat deze gedachte voortkomt uit ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ en vanuit de gedachte dat het niet oké is om de aandacht op jezelf te vestigen. Misschien voelt het egoïstisch of dat je het niet verdient, maar denk dan aan wat het je oplevert; verbinding, authenticiteit, herkenning, vertrouwen en een sterker personal brand.
Ik ben heel benieuwd hoe jij hiernaar kijkt, of je bepaalde dingen herkent en welke vorm jij gebruikt. Stuur me vooral een berichtje als je hierover wilt doorpraten en/of een vraag hebt.
Leave a Reply