Meer over:

delen

August 18, 2023

Wat maakt een tekst goed?

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Goede teksten schrijven … hoe doe je dat? En wat of wie bepaalt of een tekst goed is? Wat is goed? Het willen schrijven van goede teksten, is iets goeds … maar niet als het je volledig blokkeert; het gaat niet om dé perfecte tekst.

Waar gaat het dan wel om?

Er zijn verschillende aspecten die een tekst goed maken:

  • Opbouw.
  • Bepaalde woorden.
  • Actief schrijven.
  • Lengte van zinnen.

Maar de twee belangrijkste aspecten in mijn ogen zijn dat je teksten een duidelijke boodschap moeten hebben én dat ze aansluiten bij jouw ideale klant. Stel jezelf daarom altijd deze twee vragen:

  • Wat wil je met je tekst bereiken?
  • Op welke manier sluit de tekst aan bij jouw ideale klant?

Wat wil je met je tekst bereiken?

Waarom schrijf je een bepaalde tekst? Wil je mensen informeren? Enthousiasmeren? Tot actie aanzetten? Meer verbinding?

Door jezelf altijd af te vragen wat je wilt bereiken, wordt jouw tekst krachtig en doelgericht. Jij zult ook weleens hebben gehoord dat je continu zichtbaar moet zijn op social media en constant dingen moet delen. Maar dat kost zo veel tijd en zonder concreet doel in je social media captions, bereik je er niets mee. Zonde toch?!

Tip: schrijf bovenaan je (digitale) blaadje wat je wilt bereiken met je tekst en zet eronder hoe je hiervoor gaat zorgen.

Stel, jij wilt een salespagina schrijven over jouw nieuwe aanbod. Wat wil je met de tekst bereiken? Juist, je wilt dat je ideale klant je nieuwe aanbod koopt. Wat heeft diegene nodig om tot actie over te gaan? Informatie.

Informatie over je aanbod; wat bied jij aan? Maar ook:

  • Waarom zou je ideale klant hierin investeren?
  • Waarom zou diegene voor jou kiezen?
  • Welk resultaat levert het op?
  • Heb je hiervan bewijs?
  • Wat houdt de investering in (denk aan tijd en geld)?

Je ziet dat alleen je aanbod noemen niet genoeg is; er zit zo veel meer achter. Door dit eerst voor jezelf op te schrijven, weet je wat je sowieso in je tekst moet verwerken.

Op welke manier sluit de tekst aan bij jouw ideale klant?

Dit is vraag twee die je in mijn ogen sowieso moet beantwoorden voor het schrijven van goede teksten. Als ondernemer ken je alle ins & outs van je bedrijf en je aanbod en weet je hoe waardevol het is. Maar wat weet je ideale klant?

Iedereen vraagt zich af ‘what’s in it for me?’. Dus: wat levert het mij op? Ook jouw ideale klant vraagt zich dit af. En terecht. Als we alles “gewoon” zouden doen en alles wat we zien in ons opnemen, zonder filter, worden we gek.

Oké, even een onderzoekje.

Hoelang heb je vandaag al op social media gescrold? En hoeveel posts herinner jij je nog? Tenzij je hooguit vijf minuten hebt gescrold, kan ik me niet voorstellen dat jij alle social media posts hebt onthouden. Waarom niet? Omdat je (onbewust) filtert en bepaalt wat je wel en niet relevant vindt. Je stelt jezelf onbewust de vraag ‘what’s in it for me?’ en als je er niets aan hebt, scrol je door (hoe je brein precies werkt, kan Google je vast vertellen). Daarom is het zo belangrijk dat je tekst aansluit bij jouw ideale klant, zodat diegene het ook echt leest.

Maar hoe zorg je hiervoor?

Kruip in het hoofd van je ideale klant en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de situatie?
  • Wat is de behoefte?
  • Is er een probleem dat je ideale klant ervaart/een bepaald pijnpunt?
  • Hoe wil je ideale klant worden aangesproken?
  • Op welke woorden gaat diegene aan?
  • Waar hecht je ideale klant waarde aan (social proof, bepaalde cijfers)?

Als je nog niet eerder zo uitgebreid hebt stilgestaan bij je ideale klant, kan ik me voorstellen dat je het lastig vindt om antwoord te geven op deze vragen. Kijk naar waar je wél antwoord op hebt en verwerk dit in je tekst. Door aan te sluiten op je ideale klant, wordt jouw tekst effectiever en dus goed!

En nu?

Denk je nu ‘Hartstikke leuk Eva, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen’, maar je wilt wel leren hoe je goede teksten schrijft?!

Dan is Eve Adviseren misschien wat voor jou. We brengen jouw bedrijf in beeld en formuleren samen een krachtige boodschap die past bij jou, je bedrijf en je ideale klant om op een krachtige en doelgerichte manier de juiste mensen aan te spreken. Ik geef jou concrete tips en adviezen, ik kijk met je mee en ik geef feedback, zodat jij precies weet hoe je goede teksten schrijft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *