Meer over:

delen

April 25, 2023

8 tips om jouw schrijfstijl te verbeteren 

tips & tricks

De blog

Eveschrijven
Deze afbeelding bevat dezelfde tekst als de titel van dit blogartikel, namelijk: '8 tips om jouw schrijfstijl te verbeteren'.

Wil jij jouw schrijfstijl verbeteren om op de juiste manier je doelgroep aan te spreken en wil jij met je teksten resultaten behalen? Met deze 8 tips verbeter je direct jouw schrijfstijl voor doelgerichte en krachtige teksten! 

#1 Bepaal het doel van de tekst

Elke tekst begint met een doel. Wat wil je met de tekst bereiken? Door eerst hierover na te denken en erna pas te schrijven, maak je je tekst concreter en doelgerichter.  

Probeer je doel zo concreet mogelijk te maken. Soms is een tekst onderdeel van een groter geheel en dan is het goed om te kijken op welke manier deze tekst bijdraagt aan dat doel. Stel, je wilt een nieuw aanbod lanceren via social media (wil je dit echt? Lees dan dit blogartikel). Met één goede social media caption ben je er niet, er is meer nodig. Bepaal vooraf je doel, bijvoorbeeld: binnen welk termijn wil je X aanmeldingen voor jouw nieuwe aanbod via socialmedia-account Y? En wat is hiervoor nodig?  

Mij helpt het ook altijd om in bullets op te schrijven hoe ik het doel wil bereiken met de tekst. Dus welke informatie is er nodig, wat moet er in de tekst staan en welke call to action hoort daarbij?  

#2 Bepaal je doelgroep 

Om jouw schrijfstijl te verbeteren is het belangrijk dat je tekst past bij je doelgroep, dus voor wie is de tekst bedoeld? Door – net als het doel – vooraf je doelgroep te bepalen, schrijf je gerichter. Denk na over: 

  • Welke informatie heeft je doelgroep nu? 

  • Wat is belangrijk voor je doelgroep om te weten?

  • Waarom zou je doelgroep de tekst lezen?

  • Wat kan jij jouw doelgroep bieden? 

#3 Kies de juiste woorden 

Tip 3 sluit aan op tip 2, namelijk: kies de juiste woorden. Woorden die passen bij je doelgroep en woorden die inspelen op de beleving. Elke doelgroep is anders en slaat op verschillende woorden aan; de één voelt zich aangesproken door woorden als ‘authentiek’ en ‘next level’ en de ander voelt zich meer aangesproken door woorden als ‘persoonlijk’ en ‘bewust ondernemen’. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de woorden die je gebruikt, zodat de doelgroep zich aangesproken voelt door jouw tekst.  

Ook is het belangrijk om in te spelen op de beleving. Dus wat zijn de behoeften/problemen/pijnpunten van je doelgroep en welke woorden passen hierbij? 

#4 Maak het herkenbaar 

Door het herkenbaar te maken verbeter je ook je schrijfstijl, want je tekst komt direct meer tot leven. Wanneer je alleen maar in je tekst antwoord geeft op de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) krijgt je doelgroep niet echt een goed beeld van wat het voor hem of haar betekent. Maak je tekst herkenbaar door voorbeelden te gebruiken en situaties te schetsen.  

#5 Schrijf actief 

Door actief te schrijven verbeter je snel en gemakkelijk jouw schrijfstijl. Actief schrijven houdt onder andere in dat je je zinnen actief maakt en dus niet passief. Even een paar voorbeelden van een actieve schrijfstijl en een passieve schrijfstijl. 

Passieve schrijfstijl Actieve schrijfstijl 
Door het doen van de was, heb ik weer schone sokken. Door te wassen, heb ik weer schone sokken. 
Met mijn aanbod wil ik jou leren om … Met mijn aanbod leer jij om … 
Je kunt met mij contact opnemen om kennis te maken. Neem contact met mij op om kennis te maken. 
Ter afsluiting wordt er aan het einde van het
traject een evenement georganiseerd. 
We sluiten het traject af met een evenement.  
Ik heb fotograferen altijd al leuk gevonden. Vroeger vond ik fotograferen al leuk.  

#6 Maak het levendig 

Maak je tekst levendig, bijvoorbeeld door het gebruiken van bijvoeglijke naamwoorden, bijwoorden en voegwoorden. Als je nu denkt ‘hoe zat dat ook alweer?!’ 😅 Dit zijn woorden als ‘heel’, ‘groot’, ‘warme’, ‘kalme’, ‘dus’, en ‘want’. 

Gebruik wel woorden die je zelf echt gebruikt en die passen bij je doelgroep. Misschien had je het al door, maar ik gebruik vaak: 

  • Dus. 
  • Super. 
  • Zo. 

Met dit soort woorden kun je ergens de nadruk op leggen en een beter beeld geven van iets. Maar, net zoals met zo veel, gebruik niet te veel van dit soort woorden om je tekst goed leesbaar te houden.

#7 Zeg het hardop 

Al mijn teksten zeg ik hardop. Waarom? Omdat ik dan hoor hoe mijn teksten overkomen. Op papier kan een tekst er goed uitzien, ook qua tekstopbouw, maar soms klinkt het gewoon niet. De zin is te lang, loopt niet lekker, het sluit niet mooi op elkaar aan … hierdoor kan het zijn dat een ander je tekst moeilijk leesbaar vindt en afhaakt. Dus, zeg het hardop!  

#8 Herschrijf & maak het concreet

En de laatste tip is: herschrijf je tekst om het concreet te maken. Ze zeggen weleens ‘schrijven is schrappen’ en dat is ook echt zo. Loop je teksten altijd na en vraag jezelf af:  

  • Is mijn doel duidelijk? 
  • Spreek ik m’n doelgroep op de juiste manier aan en gebruik ik de juiste woorden en voorbeelden? 
  • Is mijn schrijfstijl actief? 
  • Is mijn tekst levendig en fijn leesbaar? 
  • Kan de tekst beter/krachtiger/doelgerichter? Zo ja, hoe? 

Door jezelf deze vragen te stellen, word je bewuster van je teksten en verbeter jij je schrijfstijl.

Meer (schrijf)tips? Volg me dan zeker op Instagram en/of schrijf je in voor mijn mailing om twee keer per maand mijn mail te ontvangen (je kunt je altijd uitschrijven).  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

VOLGENDE post

vorige post

Meer lezen?