delen

August 2, 2024

4 stappen om succesvolle social media teksten te schrijven mét plezier 

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Elke week is het hetzelfde: je wilt iets posten op social media, maar je hebt geen idee wat voor social media teksten je moet schrijven. Je hebt geen inspiratie, je weet niet waarop je ideale klant zit te wachten … hierdoor kosten social media teksten je zo veel tijd én frustratie. Daarom deel ik 4 stappen hoe jij succesvolle social media teksten kunt schrijven mét plezier!

4 stappen om social media teksten te schrijven

Dit zijn de stappen die ik deel in dit blogartikel: 

  1. Plan een contentmoment & brainstorm. 
  1. Zorg voor een krachtige boodschap. 
  1. Ken je ideale klant door en door. 
  1. Pas storytelling toe. 

1. Plan een contentmoment & brainstorm

Hoe vaak denk jij: ‘o ja shit, ik moet nog een social media tekst schrijven vandaag/deze week’? Ik denk vaker dan je wilt. Als ondernemer heb je zo veel verschillende taken en rollen en het is dan ook niet gek dat jij vergeet om social media teksten te schrijven. Daarom is stap 1 om tijd te maken voor jouw social media teksten. 

Pak je agenda erbij en plan een contentmoment in dat voor jou haalbaar is. Alles wat nieuw is, kost tijd dus gun jezelf ook de tijd om succesvolle social media teksten te schrijven. In het begin doe je misschien drie uur over vijf social media teksten, maar als jij het contentmoment serieus neemt en eigen hebt gemaakt zul je zien dat het je minder tijd gaat kosten. 

2. Zorg voor een krachtige boodschap

Om social media teksten te kunnen schrijven waarmee jij je ideale klant aanspreekt, moet je een krachtige boodschap hebben. Je moet weten waarvoor je staat. In een boodschap geef je antwoord op deze vragen: 

  • Wat doe je? 
  • Waar sta je voor als bedrijf? 
  • Wat wil je bereiken/wat is het resultaat? 

Ben je een fotograaf? Zet dan niet alleen in je boodschap dat je foto’s maakt, maar spreek je ideale klant aan door in te spelen op de beleving en het gevoel. Bijvoorbeeld: ‘Als lifestyle fotograaf maak ik spontane, pure en warme foto’s om de liefde onderling te vangen, zodat dit moment je voor altijd bijblijft’. 

Bouw je websites? Dan lever je niet zomaar websites op, maar je helpt je ideale klant bij het vindbaar maken en professionaliseren van het bedrijf. 

Wanneer je een krachtige boodschap hebt, kun je dit verwerken in jouw contentpijlers en schrijf je veel gerichtere social media teksten; je weet waarover je moet schrijven om je ideale klant aan te spreken. 

3. Ken je ideale klant door en door

Veel ondernemers denken hun ideale klant wel te kennen, maar vaak blijft het wat oppervlakkig. Denk aan een bepaalde leeftijd, geslacht, levensfase, interesses … maar wie ís je ideale klant? Wat gaat er in het hoofd om van diegene? Wat houdt je ideale klant bezig? Welk(e) behoefte/pijn/verlangen heeft ie? Waarnaar is ie op zoek? Waar loopt je ideale klant tegenaan? 

Je moet je ideale klant door en door kennen om ervoor te zorgen dat ie jouw social media teksten wél leest. Als je ideale klant zich niet herkent in wat jij schrijft, scrolt ie door. Zo simpel is het. Dus maak het concreet. En ja: hierdoor zullen mensen afhaken, maar zij zijn niet jouw ideale klant. 

Tip: maak een persona van je ideale klant

Geef je ideale klant een naam, zodat diegene tot leven komt. Met mijn cursus Eve Captions Schrijven richt ik mij bijvoorbeeld op Mila. Mila heeft de stap gezet om te gaan ondernemen. Ze is helemaal enthousiast en heeft zin in dit nieuwe avontuur, maar ze raakt ook overweldigd van alles wat er op haar afkomt. Social media, sales, offertes maken, een website … ze wil het graag in één keer goed doen. 

En Mila wil ook graag groeien op social media en klanten eruit halen, maar op dit moment moet ze het doen met enkele likes. Ze kijkt naar andere ondernemers en hoe zij het aanpakken, maar Mila weet niet waar ze moet beginnen. Ze heeft behoefte aan houvast, concrete tips en voorbeelden, zodat ze weet wat voor social media teksten zij kan delen. Om haar te helpen bied ik de cursus Eve Captions Schrijven aan.

4. Pas storytelling toe

Je hebt een bepaald doel met je social media tekst. Maar soms zijn we zo gefixeerd op het doel dat we willen behalen, dat we voorbijgaan aan het doel van de tekst. Namelijk: je ideale klant aanspreken. 

Je ideale klant heeft meer nodig dan ‘Ik ben een [vul beroep in] en ik bied product X of dienst Y aan, koop het’. 

Denk aan een boek: je gaat niet direct van ‘situatie’ naar ‘oplossing’. Het is belangrijk dat jij je ideale klant meeneemt in het verhaal erachter. Een verhaal bestaat uit allerlei lagen: emoties, je leert karakters kennen, ontwikkeling, verschillende invalshoeken, herkenning. Door deze verschillende lagen te verwerken in je social media tekst, komt het tot leven, neem jij je ideale klant mee in het verhaal en is de kans groter dat ie doorleest. Meer weten over storytelling? Check dan deze Instagrampost waarin ik 6 stappen deel om storytelling toe te passen.

Ontdek alle 11 stappen

Benieuwd naar alle 11 stappen die ik toepas om social media teksten te schrijven die mijn ideale klant leest én aanzet tot actie? Download dan gratis mijn schrijfgids.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *