Waarom consistentie in je teksten zorgt voor meer groei 

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Je hebt het vast al eens voorbij zien komen: consistentie is de sleutel tot succes. En dit geldt ook voor je teksten. Wat ik vaak zie gebeuren is dat ondernemers superactief zijn op social media en mooie content delen, maar weinig aandacht hebben voor hun website. De teksten zijn oud, passen niet (meer) bij de content op social media en sluiten niet aan bij wat ze willen uitstralen. Maar het kan natuurlijk ook andersom. Denk aan ijzersterke website teksten, maar vage of oppervlakkige social media posts (of geen posts). Of goede blogartikelen die zorgen voor veel verkeer op je website, maar een slappe salespagina waardoor je niets verkoopt. 

Je wilt dat al je teksten kloppen. Van A tot Z. Zo voelt je ideale klant zich op verschillende momenten steeds aangesproken en zorg je voor een goede customer journey (klantreis).

Voordelen consistentie in je teksten

Andere voordelen van consistentie in je teksten zijn: 

  • De herkenbaarheid zorgt voor meer vertrouwen. Wanneer je ideale klant superenthousiast is geworden van jouw social media post, wil je dat ie doorklikt en bijvoorbeeld je salespagina bekijkt om een bepaald product of bepaalde dienst te kopen. Maar als de teksten niet op elkaar aansluiten, is er geen herkenning en slaat de twijfel toe. Daarom is een consistente boodschap enorm belangrijk.
  • Je bouwt een sterk merk op. Als we denken aan een merk, denken we al snel aan het visuele plaatje. Huisstijl, beelden. Denk bijvoorbeeld ook aan de reclames op tv. Vaak heb je al heel snel door om welk bedrijf het gaat, zonder dat je de naam in beeld hebt gezien. Tekst speelt hierbij net zo’n belangrijke rol. Coolblue vind ik hier een goed voorbeeld van. De tone of voice en de boodschap die achter elke uiting zit, is herkenbaar. Hierdoor zit het in het geheugen van de potentiële klant en bouwen ze aan een sterk merk. Zorg er daarom voor dat elke tekst de juiste boodschap en tone of voice bevat die bij jou, je bedrijf en je ideale klant past om jezelf te onderscheiden.  
  • Een hogere conversie. Hier laten veel ondernemers kansen liggen, omdat ze niet consistent delen over een bepaald product of bepaalde dienst. Vaak delen ze één social media post en wachten ze op de verkopen. Maar zo werkt het niet. Je moet consistent aandacht vragen voor iets om in het hoofd te zitten van je ideale klant. Goed om te weten: mensen moeten iets minstens 7 keer zien voordat ze actie ondernemen. Dus durf jouw boodschap te herhalen voor meer herkenning en dus meer conversie.  

Hoe blijf je consistent in je teksten?

Als het gaat om consistentie in je teksten moet je letten op deze 3 aspecten: 

  • Tone of voice. Hoe communiceer je met je ideale klant? Kijk hierbij goed naar wat je wilt uitstralen als ondernemer en als bedrijf. Schrijf je informeel of juist formeel? Wie is je doelgroep en welke woorden passen hierbij?
  • Stijl. Ik zie vaak een enorm verschil tussen website teksten en social media content. De website teksten zijn vaak algemeen en bevatten lange zinnen, terwijl de content op social media persoonlijk en kort en krachtig is. Dit matcht niet, waardoor je ideale klant het vertrouwen verliest en niet snel tot actie overgaat.
  • Frequentie. Om ervoor te zorgen dat jouw boodschap blijft hangen is het belangrijk dat je regelmatig teksten deelt. Dus deel regelmatig social media content en schrijf regelmatig blogartikelen en mails om op het netvlies te blijven van je ideale klant.  

Tips om consistent te blijven

Deze 3 tips helpen je om consistent te blijven met je teksten:

  1. Maak een contentkalender. Het helpt je om vooruit te denken en je creëert meer overzicht. Hierdoor zie je sneller of alle teksten consistent zijn qua tone of voice en boodschap.
  2. Bepaal je tone of voice. Neem de tijd om hierover na te denken. Als je geen idee hebt wat bij jou past en/of wat je wilt uitstralen, kun je natuurlijk kijken bij anderen. Wat spreekt je aan? Welke woorden, zinsopbouw, lengte van zinnen? En maak dit eigen. Zorg er wel echt voor dat het bij jóu, je bedrijf en je ideale klant past want anders komt jouw boodschap niet over.
  3. Houd het simpel. We denken vaak te moeilijk, zeker als het om website teksten gaat. Dan moet het opeens anders dan bijvoorbeeld social media content. En ik snap het, misschien zie jij je website als visitekaartje en wil je laten zien hoe professioneel je bent. Maar professionele teksten kunnen óók persoonlijk en kort en krachtig zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je het simpel houdt voor je ideale klant. Gebruik de woorden waarop diegene zoekt en waardoor diegene zich aangesproken voelt.  

    Groeien door consistente teksten

    Consistentie in je teksten is cruciaal voor het opbouwen van een sterk merk, het creëren van vertrouwen bij potentiële klanten en het verhogen van je conversie. En ik help je er graag bij! Tijdens het 1:1 schrijfcoachingstraject maken we samen een plan om van prima teksten geweldige teksten te maken waarmee jij je ideale klant aantrekt, vasthoudt én converteert! Ontdek het traject en/of volg me op Instagram voor meer schrijftips en informatie.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *