Meer over:

delen

November 6, 2024

5 schrijfstrategieën om betere teksten te schrijven die converteren

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Ben je als ondernemer op zoek naar manieren om je teksten te verbeteren en meer klanten aan te trekken? Goede teksten schrijven gaat niet vanzelf, het gaat om het gebruiken van de juiste strategie. In dit artikel ontdek je vijf effectieve schrijfstrategieën, zoals AIDA, PAS en SLAP, waarmee je teksten schrijft die je ideale klant raken en aanzetten tot actie.

Schrijfstrategie 1: AIDA

AIDA staat voor Attention (Aandacht), Interest (Interesse), Desire (Verlangen) en Action (Actie). Met de AIDA-methode grijp je stap voor stap de aandacht, zodat jij je ideale klant aanzet tot actie. Deze schrijfstrategie werkt onder andere goed voor social media posts. Bijvoorbeeld: je wilt via Instagram een gezin fotoshoot promoten. Dan kun je denken aan de volgende vier invalshoeken: 

  • ‘Op zoek naar de perfecte gezinsfoto waar iedereen écht zichzelf is?’ – Attention.
  • ‘Laat jullie unieke band vastleggen met een ontspannen fotoshoot op een prachtige locatie’ – Interest. 
  • ‘Stel je voor: spontane momenten van jullie gezin die jullie voor altijd kunnen koesteren’ – Desire. 
  • ‘Boek vandaag nog een gezinshoot om de bijzondere momenten van jullie samen vast te leggen!’ – Action. 

Schrijfstrategie 2: PAS 

PAS staat voor Problem (Probleem), Agitate (Agiteren), Solve (Oplossen). De PAS-methode helpt je om in te spelen op een specifiek probleem van je lezer. Deze strategie is perfect voor teksten die een pijnpunt benadrukken en een oplossing bieden. Stel dat jij ondernemers helpt met het maken van ijzersterke social media content, dan kun je de volgende punten/zinnen verwerken op jouw salespagina: 

  • Problem: ‘Heb je moeite om regelmatig zichtbaar te zijn op social media?’ 
  • Agitate: ‘Het voelt alsof je voortdurend iets nieuws moet bedenken en toch weinig resultaten ziet.’ 
  • Solve: ‘Met mijn contentplan heb je drie maanden aan posts klaarstaan. Groei én meer conversie gegarandeerd!’

Schrijfstrategie 3: SLAP 

SLAP staat voor Stop (Stop), Look (Kijk), Act (Handel), Purchase (Koop). De SLAP-methode werkt goed in e-commerce en retail, zeker als het gaat om goedkopere producten. Maar deze schrijfstrategie werkt ook goed voor website teksten en call to actions in blogartikelen. Het doel van SLAP is om de lezer direct te laten stoppen, de aandacht te grijpen en actie aan te moedigen. Stel dat jij een webshop hebt en wellnessproducten verkoopt, dan kun je denken aan de volgende zinnen: 

  • ‘Nog steeds op zoek naar het perfecte cadeau?’ – Stop. 
  • ‘Geef een wellnesspakket cadeau dat ontspanning biedt’ – Look. 
  • ‘Laat zien dat je om diegene geeft’ – Act. 
  • ‘Bestel nu en laat het binnen 24 uur bezorgen’ – Purchase. 

Schrijfstrategie 4: FAB 

FAB staat voor Features (Functies), Advantages (Voordelen) en Benefits (Baat bij hebben). Deze schrijfstrategie helpt je om de kenmerken van jouw aanbod klantgericht te vertalen, zodat de voordelen duidelijk worden. Dit werkt goed voor verschillende diensten en wanneer je advies geeft. Bijvoorbeeld als interieurdesigner, webbouwer of schrijver. Ik neem mijn schrijfcoachingstraject even als voorbeeld: 

  • Feature: ‘Het is een 1:1 traject met persoonlijke begeleiding en concrete schrijftips’. 
  • Advantage: ‘Verbeter je teksten met methodes die zijn afgestemd op jou, je bedrijf en je ideale klant’. 
  • Benefit: ‘Voel je zelfverzekerd over je teksten en zie hoe jouw woorden de juiste klanten aantrekken’. 

Schrijfstrategie 5: de 4C’s

De schrijfstrategie 4C’s staat voor Clear (Duidelijk), Concise (Beknopt), Compelling (Meeslepend) en Credible (Geloofwaardig). Deze methode helpt je om snel vertrouwen te winnen met heldere en beknopte teksten en is ideaal voor nieuwsbrieven, advertenties en social media content.  

Deze schrijfstrategie helpt jou om heel duidelijk en beknopt te schrijven. Dus mocht jij het lastig vinden om het kort en krachtig te houden, dan is deze voor jou! Hierbij een voorbeeld van hoe je de 4C’s-methode kunt gebruiken wanneer je een (schrijf)workshop verkoopt aan ondernemers: 

  • ‘Wil jij teksten schrijven die de juiste snaar raken?’ – Clear. 
  • ‘Leer in mijn workshop hoe je krachtig en overtuigend schrijft’ – Concise. 
  • ‘Schrijf zelfverzekerd en zie hoe klanten je moeiteloos benaderen’ – Compelling. 
  • ‘Met meer dan vijf jaar ervaring in storytelling help ik ondernemers om hun boodschap krachtig over te brengen’ – Credible. 

Hoe kies je de juiste schrijfstrategie voor jouw teksten? 

Welke schrijfstrategie het beste werkt, hangt af van het doel van je tekst en de fase waarin je ideale klant zich bevindt. Of je nu social media posts, website teksten of productomschrijvingen schrijft, met deze vijf strategieën heb je altijd de juiste tools bij de hand om teksten te schrijven die verbinden en converteren.

Wil je meer schrijftips? Bekijk de andere blogartikelen of volg me op Instagram.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *