Meer over:
Ben je als ondernemer op zoek naar manieren om je teksten te verbeteren en meer klanten aan te trekken? Goede teksten schrijven gaat niet vanzelf, het gaat om het gebruiken van de juiste strategie. In dit artikel ontdek je vijf effectieve schrijfstrategieën, zoals AIDA, PAS en SLAP, waarmee je teksten schrijft die je ideale klant raken en aanzetten tot actie.
AIDA staat voor Attention (Aandacht), Interest (Interesse), Desire (Verlangen) en Action (Actie). Met de AIDA-methode grijp je stap voor stap de aandacht, zodat jij je ideale klant aanzet tot actie. Deze schrijfstrategie werkt onder andere goed voor social media posts. Bijvoorbeeld: je wilt via Instagram een gezin fotoshoot promoten. Dan kun je denken aan de volgende vier invalshoeken:
PAS staat voor Problem (Probleem), Agitate (Agiteren), Solve (Oplossen). De PAS-methode helpt je om in te spelen op een specifiek probleem van je lezer. Deze strategie is perfect voor teksten die een pijnpunt benadrukken en een oplossing bieden. Stel dat jij ondernemers helpt met het maken van ijzersterke social media content, dan kun je de volgende punten/zinnen verwerken op jouw salespagina:
SLAP staat voor Stop (Stop), Look (Kijk), Act (Handel), Purchase (Koop). De SLAP-methode werkt goed in e-commerce en retail, zeker als het gaat om goedkopere producten. Maar deze schrijfstrategie werkt ook goed voor website teksten en call to actions in blogartikelen. Het doel van SLAP is om de lezer direct te laten stoppen, de aandacht te grijpen en actie aan te moedigen. Stel dat jij een webshop hebt en wellnessproducten verkoopt, dan kun je denken aan de volgende zinnen:
FAB staat voor Features (Functies), Advantages (Voordelen) en Benefits (Baat bij hebben). Deze schrijfstrategie helpt je om de kenmerken van jouw aanbod klantgericht te vertalen, zodat de voordelen duidelijk worden. Dit werkt goed voor verschillende diensten en wanneer je advies geeft. Bijvoorbeeld als interieurdesigner, webbouwer of schrijver. Ik neem mijn schrijfcoachingstraject even als voorbeeld:
De schrijfstrategie 4C’s staat voor Clear (Duidelijk), Concise (Beknopt), Compelling (Meeslepend) en Credible (Geloofwaardig). Deze methode helpt je om snel vertrouwen te winnen met heldere en beknopte teksten en is ideaal voor nieuwsbrieven, advertenties en social media content.
Deze schrijfstrategie helpt jou om heel duidelijk en beknopt te schrijven. Dus mocht jij het lastig vinden om het kort en krachtig te houden, dan is deze voor jou! Hierbij een voorbeeld van hoe je de 4C’s-methode kunt gebruiken wanneer je een (schrijf)workshop verkoopt aan ondernemers:
Welke schrijfstrategie het beste werkt, hangt af van het doel van je tekst en de fase waarin je ideale klant zich bevindt. Of je nu social media posts, website teksten of productomschrijvingen schrijft, met deze vijf strategieën heb je altijd de juiste tools bij de hand om teksten te schrijven die verbinden en converteren.
Wil je meer schrijftips? Bekijk de andere blogartikelen of volg me op Instagram.
Leave a Reply