Meer over:
Je hebt er vast weleens van gehoord: storytelling. Maar wat is storytelling precies? Waarom is het belangrijk? En hoe pas je storytelling toe? In dit blogartikel vertel ik er wat meer over, zodat jij meer uit jouw teksten haalt.
Voordat ik de 6 stappen deel om storytelling toe te passen, geef ik eerst antwoord op de vraag: wat is storytelling? Storytelling betekent letterlijk verhalen vertellen. Met storytelling neem jij je ideale klant mee in jouw verhaal. Je schrijft niet zomaar een tekst, maar je speelt in op de belevingswereld.
Zie jouw verhaal als een boek; je gaat niet direct van ‘situatie’ naar ‘oplossing’. Een verhaal bestaat uit allerlei lagen: emoties, je leert de karakters kennen, ontwikkeling, verschillende invalshoeken, misschien herken je bepaalde dingen. Door de verschillende aspecten komt het tot leven, word je meegenomen in het verhaal en is de kans groter dat je doorleest.
Waarom het belangrijk is om storytelling toe te passen, is omdat je hiermee je ideale klant echt kunt aanspreken. We krijgen op een dag zo veel informatie en prikkels te verwerken. Wanneer je teksten zomaar teksten zijn, zonder diepgang en een beleving, grijp jij niet de aandacht van je ideale klant en voelt diegene zich niet aangesproken. En wanneer iemand zich niet voelt aangesproken, gebeurt er niets.
Je schrijft niet zomaar een tekst, maar je speelt in op de belevingswereld.
Maar hoe pas je storytelling toe? Het kan helpen om je tekst als een boek te zien. Geen zorgen: je hoeft geen boek te schrijven ;). Begin bij de huidige situatie van je ideale klant. Wat is de grootste struggle? Waar loopt diegene tegenaan? En welk resultaat wil je ideale klant behalen? Wat is de wens? Op deze manier maak je concreet wat de begin- en eindsituatie is en kun je aan de slag met het verhaal.
Je bepaalt het verhaal door in het hoofd te kruipen van je ideale klant. Zie het als een personage van een boek. Wat is de situatie? Welk gevoel heeft je ideale klant? Wat is de emotie? Waar loopt diegene tegenaan? Wat is er al op het pad gekomen van je ideale klant? Waaraan heeft diegene behoefte? Waarom? En hoe kun jij je ideale klant helpen?
Door het zo concreet mogelijk te maken, komt het tot leven. Je ideale klant zal zich herkennen in jouw verhaal, zich gezien en gehoord voelen en doorlezen. En dát is de kracht van storytelling. Dus deel niet alleen de oplossing, maar neem je ideale klant mee.
Deze 6 stappen helpen je op weg:
Wanneer je nog niet eerder storytelling hebt toegepast, kan het best lastig zijn om de mogelijkheden te zien voor jouw teksten. Mocht je benieuwd zijn naar wat er voor jou mogelijk is om meer uit je teksten te halen, kun je me altijd een berichtje sturen.
Leave a Reply