Meer over:

delen

April 12, 2023

Waarom bloggen als bedrijf?

tips & tricks

De blog

Eveschrijven
Deze afbeelding bevat dezelfde tekst als de titel van dit blogartikel, namelijk: Waarom bloggen als bedrijf?

Waarom zou je bloggen als bedrijf is een veelgestelde vraag. Want als ondernemer ‘moet’ je al zo veel; zichtbaar zijn op social media, salesgesprekken voeren, een website hebben, de administratie, zorgen voor nieuwe leads … moet je dan ook nog bloggen?!  

Waarom bloggen als bedrijf een goed idee is 

Niets moet natuurlijk, maar het is wel een goed idee om te bloggen als bedrijf. Waarom? Ik geef 3 redenen. 

1. Op een laagdrempelige manier jouw expertise delen 

Met een blog kun je op een laagdrempelige manier je expertise delen met jouw potentiële doelgroep. In een blog kun je tips, bepaalde ontwikkelingen en onderzoeken delen. Door jouw expertise te delen via een blog geef je een tipje van de sluier, bijvoorbeeld van hoe het is om met jou samen te werken, en zorg je voor meer vertrouwen.  

2. Een blog is goed voor de vindbaarheid van je website (SEO)

Door te bloggen als bedrijf, vergroot jij de vindbaarheid van je website en je vindbaarheid vergroten is onderdeel van SEO (Search Engine Optimization). Als je meer over SEO wilt weten, kun je ook dit blogartikel lezen

‘Maar hoezo vergroot je de vindbaarheid met een blog?’ … met een blog voeg je extra informatie toe aan je website én je maakt je website dynamisch. Een dynamische website is een website die regelmatig wordt aangepast; een statische website verandert niet. Zoekmachine Google rankt websites die regelmatig worden aangepast hoger, want dit is een teken van actualiteit en ontwikkeling.  

Door te bloggen over verschillende onderwerpen binnen jouw vakgebied (want daar moet je blog over gaan), deel je meer informatie en kun je hierop worden gevonden. Neem als voorbeeld dit blogartikel. Ik ben een copywriter en wordt onder andere gevonden voor het schrijven van website teksten. Door een blogartikel te schrijven over bloggen, claim ik mijn expertstatus als het gaat om teksten schrijven én word ik door nieuwe mensen (= potentiële doelgroep) gevonden die op Google zoeken naar ‘waarom bloggen als bedrijf?’. 

3. Een blog zorgt voor duurzame content 

Bij veel ondernemers ligt de focus op zichtbaar zijn op social media, wat heel logisch is; social media zijn een slimme manier om nieuwe mensen te bereiken met jouw content en expertise. Maar content op social media is geen duurzame content. 

Met duurzame content, ook wel evergreen content genoemd, bedoel ik content die voor langere termijn zichtbaar én relevant is. Wanneer je stories plaatst zijn die – als je er geen highlight van maakt – na 24 uur verdwenen. De posts die je plaatst op Instagram en Facebook zijn natuurlijk altijd zichtbaar, maar je kunt er niet gericht op zoeken (wel via hashtags). Je doelgroep moet dan al je posts bekijken om eventueel bepaalde informatie te vinden. Ik weet niet hoe vaak jij hele Instagramaccounts van begin tot eind bekijkt, maar dat is best een werkje wat je doelgroep niet snel zal doen. Goed om te weten: op Pinterest en LinkedIn kan je doelgroep wel gericht zoeken.  

Zo lang blogartikelen op je website staan, zijn ze vindbaar. Daarom is het enorm waardevol om tijd te investeren in bloggen. Let bij duurzame content wel op dat je het regelmatig bekijkt en updatet wanneer dit nodig is. Denk aan ontwikkelingen en een bepaalde weggever toevoegen.  

Ik adviseer je om te bloggen als bedrijf, want het kan je zo veel opleveren! En ja … het is ‘weer’ een taak erbij, maar je kunt het een stuk minder groot maken door je blog als input te gebruiken voor jouw social media posts. Geen idee waar je moet beginnen met het schrijven van blogartikelen? Bekijk oude social media posts en maak er blogartikelen van!   

Blog jij al als bedrijf? Of zou je dit graag willen, maar heb je er geen tijd voor? Ik kan je erbij helpen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *