Meer over:

delen

May 16, 2021

SEO: hoe schrijf je dat?

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

SEO, SEO schrijven, Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie), vindbaarheid, ranking Google… verschillende termen die allemaal op hetzelfde neerkomen: zó schrijven dat je website beter gevonden wordt op Google en je hierdoor meer bezoekers en klanten aantrekt. ‘Maar SEO is toch heel technisch?’ Nee hoor, dat valt reuze mee! Zoekmachineoptimalisatie kan iedereen. Je moet alleen even weten hoe.

SEO bepaalt dus de positie van jouw website in Google. Organisch gezien dan: Google ad(word)s helpen ook enorm, maar we blijven Nederlanders en hoe minder we hoeven te betalen, hoe beter. Toch?!

De vindbaarheid van je website heeft te maken met het aantal pagina’s, hoe dynamisch jouw website is, de woorden die je gebruikt, indeling van webpagina’s (H1, afbeeldingen, etc.)… Ik geef je graag wat tips, zodat jij zelf al een slag kunt maken en Google ook jouw best friend wordt!

Good to know: ik praat over Google alsof het een mens is, omdat ik dat zelf duidelijker vind, maar ook omdat het je aan het denken zet: van mens tot mens (zogenaamd).

Algemene SEO-tips

Zoals ik al zei is zoekmachineoptimalisatie voor en van iedereen en sommige optimalisaties zijn net even wat makkelijker dan anderen. Je moet het alleen even weten. Daarom deel ik kort wat algemene SEO-tips voor jouw website die je makkelijk kunt toepassen.

Yoast SEO

Heb je een WordPress website? Maak dan gebruik van de plugin Yoast SEO. Deze plugin helpt je informatie toe te voegen die het voor Google mogelijk maakt jouw website en webpagina’s te indexeren. Denk bijvoorbeeld aan de URL en de metabeschrijving: het stukje tekst dat je ziet op Google, voordat je doorklikt.

Alt-tekst

Wanneer je afbeeldingen gebruikt die belangrijk zijn voor de inhoud van je tekst, zorg er dan voor dat je een alt-tekst toevoegt. Een alt-tekst is de tekst die mensen met een visuele beperking toch tot zich kunnen nemen. Dit vindt Google belangrijk en zal je hierdoor hoger ranken. Maar let op: Google is niet dom. Google ‘weet’ wanneer jouw alt-tekst iets toevoegt of dat het een SEO-trucje is. Dus pas het alleen toe wanneer dit van belang is. Decoratieve afbeeldingen, zoals de GIF hierboven, zijn niet noodzakelijk om tot je te krijgen: het is bedoeld als ‘leuke’ toevoeging. Hiervoor is dus geen alt-tekst nodig.

Indeling webpagina’s

Op het oog bestaan webpagina’s uit tekst en afbeeldingen. Maar het is veel meer dan dat! Je hebt een intro, koppen, quotes, misschien een tabel en een call-to-action. Google wordt blij van goede en duidelijke indelingen van jouw webpagina’s; zo begrijpt zij (ik vind het een zij ) beter de inhoud. In de titel en intro heb je het, als het goed is, over het daadwerkelijke onderwerp. En met koppen (H2), subkoppen (H3) en teksten (paragraaf) ga je hier dieper op in. Zo kan Google beter het daadwerkelijke onderwerp onderscheiden van de verdere informatie en snapt zij beter voor wie deze webpagina relevant is. Zo zorg je ervoor dat jouw website eerder naar bovenkomt bij bepaalde zoekopdrachten.

Lengte

Om ervoor te zorgen dat Google jouw webpagina’s goed indexeert moet de lengte kloppen van de titels en de metabeschrijvingen. Zorg ervoor dat jouw titels niet te lang zijn, zodat Google de hele titel laat zien (rond de 60 tekens, exclusief spaties).

Voor de metabeschrijving is het goed om 140 tekens (inclusief spaties) aan te houden. Zo blijft de hele beschrijving zichtbaar op Google en wordt je tekst niet abrupt afgebroken.

Voor de lengte van een webpagina wordt vaak rond de 300 woorden als magisch getal geroepen. Ik ben het er niet mee oneens, maar kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit. Een contactpagina bevat bijvoorbeeld vaak een intro en een contactformulier; het is dan ontzettend lastig om aan 300 woorden te komen. Alles kan, maar de vraag is of dat ten goede komt van de kwaliteit en de call-to-action, namelijk: contact opnemen.

Het is altijd goed om naar de lengte van een webpagina te kijken; voor de leesbaarheid en de volledigheid. Kom je tot de ontdekking dat een webpagina uit minder dan 300 woorden bestaat, kun je je afvragen of echt alles er op staat of dat het überhaupt een aparte webpagina moet zijn. Maar maak het niet onnodig lang. Als je een webpagina gaat ‘opvullen’ met irrelevante informatie, gaat Google dit ook ‘merken’.

Relevantie

Hoe relevant is jouw website? Is het volledig? Update jij regelmatig webpagina’s? Hoeveel bezoekers heb je? Dit zijn een paar dingen die jouw relevantie bepalen voor Google. De relevantie hangt af van:

  • De inhoud
  • Aantal webpagina’s
  • De verbinding tussen webpagina’s
  • Hoe dynamisch jouw website is

Inhoud

Wat is jouw corebusiness? Zorg dat dit duidelijk naar voren komt op jouw website. Vermeld het op jouw homepagina, vertel er meer over op een andere pagina (‘Over mij’, bijvoorbeeld) en neem het op als dienst. Zo vertel je er al op drie plekken over, waardoor de relevantie toeneemt.

En, wanneer het kan, sluit aan op bepaalde momenten. Neem bijvoorbeeld Praxis: het is weer de tijd van de tuin/terras/balkon summerproof maken. Mensen willen geïnspireerd worden en inkopen doen om hun buitenplekje weer op te knappen en doordat Praxis hun homepagina hiermee heeft gevuld, zullen zij nu eerder naar boven komen bij een zoekopdracht hiernaar in Google!

Webpagina’s

Door een goed gevulde website vindt Google je relevanter. Maar wel alleen wanneer de webpagina’s écht wat toevoegen. Opnieuw: kwaliteit boven kwantiteit, want Google – maar ook je droomklant – prikt hierdoor heen. Webpagina’s die sowieso belangrijk zijn om te laten indexeren door Google, zijn:

  • Homepagina: waar gaat jouw website over?
  • Over ons-pagina: wat houdt jouw business in?
  • Product/dienstenpagina: wat bied jij aan?
  • Contactpagina: hoe kunnen mensen contact met je opnemen?

Voor Google moet jouw website kloppen: de inhoud moet overeenkomen met het doel van jouw website. Verbinding tussen webpagina’s is dus belangrijk. Bijvoorbeeld: vertel je op jouw homepagina meer over jouw producten en/of diensten? Zorg er dan voor dat je met een hyperlink mensen doorverwijst naar een andere webpagina met meer informatie. Door het toevoegen van interne links ‘ziet’ Google de verbindingen en ‘vindt’ zij jouw website relevanter.

Dynamisch

Je hebt statische webpagina’s en dynamische webpagina’s. Statische webpagina’s bestaan uit vaste content, vaak informatief met een bepaald doel. Bijvoorbeeld een contactpagina.

Dynamische webpagina’s zijn in verandering. Zoals deze blog, bijvoorbeeld. Google vindt het altijd een goed teken als je blijft werken aan jouw website, dat deze regelmatig wordt geüpdate en wordt voorzien van nieuwe informatie. Belangrijk dus om jouw website goed bij te houden en te updaten wanneer het kan.

SEO & so on…

Er is nog zo veel te vertellen over SEO, maar ik vind dit voor nu even voldoende. Anders blijf ik schrijven…

Dus, heb jij nog vragen? Of wil je dat ik ergens dieper op inga? Laat het me weten in een reactie en/of neem contact met mij op! Ik ben sowieso van plan om meer over SEO te schrijven, dus houd zeker deze blog in de gaten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  1. […] Door te bloggen als bedrijf, vergroot jij de vindbaarheid van je website en je vindbaarheid vergroten is onderdeel van SEO (Search Engine Optimization). Als je meer over SEO wilt weten, kun je ook dit blogartikel lezen.  […]