Meer over:
Persoonlijke teksten zijn krachtig. Ook als je een bedrijf hebt. Of eigenlijk júist als je een bedrijf hebt. Persoonlijke teksten helpen je namelijk om op een diepere laag contact te maken met je doelgroep. En deze connectie is nodig voor actie. Als je doelgroep het niet ‘voelt’, gebeurt er niets.
En veel ondernemers willen ook vanuit zichzelf schrijven, maar ze verliezen zichzelf in clichés, “inspiratie opdoen” en het vinden van de juiste toon. In dit blogartikel neem ik je mee in drie veelgemaakte fouten die ik vaak zie in persoonlijke teksten én natuurlijk hoe jij ze kunt voorkomen.
Wanneer jij je teksten persoonlijk wilt maken is het risico dat het te persoonlijk wordt. Je blijft schrijven en delen vanuit jezelf om zo oprecht en kwetsbaar over te komen. Maar de rode draad raakt zoek. De tekst gaat nergens heen en je ideale klant weet niet wat ie ermee moet.
Stel jij bent een coach en helpt ondernemers om uit een burn-out te komen. Je hebt zelf in een burn-out gezeten en vanuit deze ervaring wil je anderen helpen. Je deelt erover, je geeft een inkijkje in hoe je leven was. Maar de link naar je aanbod, missie of ideale klant mist. Dan is je tekst wel persoonlijk, maar té. Want de koppeling naar de ander ontbreekt, waardoor je ideale klant achterblijft met de vraag ‘wat moet ik hiermee?’.
Om ervoor te zorgen dat je teksten persoonlijk zijn én aansprekend voor je ideale klant, wil je vanuit de kern schrijven. Namelijk: wat heeft mijn ideale klant hieraan? Want daarom schrijf je teksten, om je ideale klant verder te helpen. Het werkt heel goed om bijvoorbeeld jouw ervaring te koppelen aan een inzicht of tip. Zo maak je het persoonlijk én relevant voor je ideale klant.
Sommigen vinden het heel fijn om hun eigen verhaal te delen, anderen vinden dit wat lastiger. Je wilt wel iets persoonlijks delen en je wilt heel graag de connectie voelen met je ideale klant, maar je durft niet helemaal eerlijk of kwetsbaar te zijn. Hierdoor blijft je tekst algemeen en oppervlakkig en kan het afstandelijk overkomen.
Denk bijvoorbeeld aan zo’n zin: “Het was niet altijd makkelijk, maar ik ben blij met waar ik nu sta”. Deze zin zegt weinig. Want wat was er niet makkelijk? Wat is er gebeurd? Waar liep je tegenaan? En hoe ben je gekomen tot waar je nu staat? Wat heb je geleerd?
Je ziet het, het roept vooral heel veel vragen op. Hierdoor voelt je ideale klant het niet en haakt af. Durf daarom specifieker te zijn. Je hoeft echt niet alles te delen. Kijk naar je ideale klant en de behoeften en – wanneer dit kan – speel hierop in vanuit je eigen ervaring. Kies één moment, één gedachte of één gebeurtenis die je verhaal tastbaar maakt. Want zo raak je een ander.
Deze fout komt heel vaak voor. Je deelt van alles over jezelf, maar je verliest je ideale klant uit het oog. Hierdoor heb je wel persoonlijke teksten, maar bereik je er niets mee. Er is geen connectie, want je ideale klant voelt zich niet aangesproken en onderneemt hierdoor geen actie.
Je wilt altijd vanuit je ideale klant schrijven. Je kunt zeker schrijven over je groei als ondernemer. Wat je hebt meegemaakt, wat je hebt gedaan om te komen tot waar je nu staat, de lessen die je hebt geleerd. Maar maak een link met je ideale klant. Wat kan diegene hiervan leren? Of wat kun jij voor diegene betekenen?
Persoonlijke teksten zijn ook herkenbare teksten. Mensen identificeren zich met mensen, niet met bedrijven. Dus als jij iets hebt meegemaakt en je zegt bijvoorbeeld: “Herken je dat ook?” voelt je ideale klant zich veel meer aangesproken en leest ie door.
Dan is het belangrijk dat je durft te spelen met openheid, structuur én je ideale klant centraal blijft stellen. Voor de volgende tekst, vraag jezelf af:
Zo voorkom jij deze veelgemaakte fouten en schrijf je persoonlijke teksten! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met me op of schrijf je gratis in voor mijn mailing.
Leave a Reply