Meer over:
Een goede tekst is meer dan een mooie combinatie van woorden. Het is een krachtig instrument om je lezer te overtuigen actie te ondernemen. Of je nu meer aanmeldingen wilt voor je nieuwsbrief, een product wilt verkopen of je social mediavolgers wilt laten groeien, converterende teksten zijn de sleutel. Ontdek in dit blogartikel 7 onmisbare tips voor converterende teksten.
Converterende teksten beginnen bij het begrijpen van je doelgroep en het specifiek maken van je ideale klant. Welke problemen ervaart diegene? Wat houdt je ideale klant ‘s nachts wakker? Maar ook: wat is het verlangen? Wat is de droom van je ideale klant?
Door in te spelen op de pijnpunten en verlangens, voelt je ideale klant zich begrepen. Schrijf bijvoorbeeld niet: “Onze coaching helpt je doelen te bereiken” maar zeg: “Met mijn coaching haal je eindelijk meer omzet zonder non-stop aan het werk te hoeven zijn”.
Converterende teksten beginnen met een kop. Je kop is het eerste wat je lezer ziet dus zorg dat het direct de aandacht trekt! Een krachtige kop maakt nieuwsgierig naar meer, bevat een resultaat en/of speelt in op een probleem. Denk aan: “Verdubbel je omzet in 3 maanden tijdens dit 1:1 coachtraject” in plaats van “Met dit 1:1 coachtraject verhoog jij je omzet”. De eerste is heel specifiek: in 3 maanden je omzet verdubbelen. Bij de tweede ligt het nog een beetje open. Want hoelang duurt het? En wat houdt ‘verhogen’ precies in? Een euro of een ton?
Mensen vertrouwen op wat anderen zeggen. Voeg daarom reviews, testimonials of case studies toe. Een zin als: “97% van onze klanten ziet resultaat binnen een maand” geeft vertrouwen en overtuigt meer dan je eigen beloftes. Houd het natuurlijk wel bij de feiten en maak het niet mooier dan het is.
Hoe eenvoudiger je teksten, hoe beter. Lange, ingewikkelde zinnen zijn moeilijker te volgen, waardoor je ideale klant sneller afhaakt. Met als gevolg: teksten die niet converteren. Gebruik daarom heldere taal en vermijd jargon. Ter vergelijking:
Jargon: “Onze innovatieve software biedt een scala aan synergetische oplossingen.”
Simpel: “Met onze software werk je sneller en makkelijker.”
Hierbij is het belangrijk om vanuit je ideale klant te schrijven. Want wat is voor diegene simpel? Voor converterende teksten wil je aansluiten op de belevingswereld van je ideale klant en dit doe je door woorden te gebruiken die diegene ook gebruikt.
Je ideale klant wil weten wat een product of dienst voor ‘m doet. Schrijf niet alleen over wat het product is, maar waarom het belangrijk is. Bijvoorbeeld: “Deze camera heeft 24 megapixels” is een kenmerk. Maak hiervan een voordeel: “Met 24 megapixels maak je haarscherpe foto’s die er professioneel uitzien.”
Door je te focussen op de voordelen maak je jouw aanbod een stuk tastbaarder, waardoor het meer gaat leven. Je ideale klant krijgt een beter beeld ervan en gaat sneller over tot actie.
Elke tekst heeft een doel, maak dit duidelijk. Wil je dat je ideale klant zich inschrijft voor een freebie, je aanbod koopt of een gesprek inplant? Converterende teksten bevatten een duidelijke en sterke call to action, zodat je ideale klant weet wat ie kan doen om actie te ondernemen. Vermijd vage CTA’s, zoals “Klik hier”, maar maak het concreet: “Claim vandaag nog jouw gratis adviesgesprek”.
Wat werkt voor de ene doelgroep, werkt niet altijd voor de andere. Test verschillende versies van je teksten, koppen of CTA’s (bijvoorbeeld met A/B-testen). Analyseer wat de meeste conversie oplevert en blijf optimaliseren.
Wil jij meer tips ontvangen en/of op de hoogte blijven van leuke (schrijf)acties? Schrijf je dan gratis in voor mijn mailing (ongeveer 2x per maand).
Leave a Reply