Meer over:
Mensen scannen online teksten voordat zij ze écht lezen. En je wilt natuurlijk dat je boodschap direct overkomt. Daarom is het belangrijk om helder, vriendelijk en to the point te schrijven. In dit blogartikel ontdek je 10 praktische tips om simpele, maar krachtige teksten te schrijven die jouw ideale klant meteen begrijpt en aanzet tot actie.
Je hebt maar een paar seconden om de aandacht van je ideale klant te grijpen. Begin daarom met je kernboodschap: wat wil je dat diegene meteen weet? Zet het belangrijkste bovenaan, zodat je ideale klant direct weet wat ie kan verwachten. De details en achtergrondinformatie voeg je later toe. Hierbij een voorbeeld hoe je direct en krachtig je kernboodschap opschrijft:
In plaats van ‘In dit artikel ga ik je vertellen hoe je betere teksten kunt schrijven die je boodschap duidelijk overbrengen’, schrijf je: ‘Wil je teksten schrijven die écht impact maken? Hier lees je hoe je dat doet, stap voor stap.’
Veel ondernemers hebben de neiging om online ingewikkelde en formele teksten te schrijven om professioneler over te komen. Maar wat er gebeurt is dat je teksten onduidelijk worden en moeilijk te volgen zijn voor je ideale klant, waardoor diegene afhaakt. Daarnaast komt je boodschap niet over, omdat je online teksten op deze manier niet passen bij jou, je bedrijf en je ideale klant.
Goede vraag om jezelf te stellen is: hoe zou je het verwoorden als je het tegen een vriend(in) vertelt? Welke woorden gebruik je?
Lange zinnen zijn moeilijk te volgen. Zeker online. Houd daarom je zinnen kort en krachtig. Natuurlijk is het niet erg als er wat langere zinnen tussen zitten en dat je komma’s gebruikt, maar wees hier alert op. Zet wat vaker een punt na een zin en begin je volgende zin met een signaalwoord om ze te koppelen. Signaalwoorden zijn bijvoorbeeld: maar, en, daarnaast, ook, zo, dus, want en daardoor. Op deze manier houd je de aandacht vast en leest je ideale klant sneller door.
Door in de tegenwoordige tijd te schrijven, maak jij je online teksten actief. Het speelt nu, waardoor je ideale klant zich eerder aangesproken voelt. En door actief te schrijven vermijd je passieve zinnen. Hierbij een voorbeeld van een actieve en passieve zin.
Actieve zin: ‘Ik help ondernemers betere teksten te schrijven.’
Passieve zin: ‘Ondernemers worden geholpen door mij met het schrijven van betere teksten.’
Groot verschil, toch? Door actieve taal te gebruiken spreek jij doelgericht je ideale klant aan en zet je diegene aan tot actie. Wanneer jij passief schrijft worden je online teksten heel algemeen en daarnaast lezen passieve zinnen veel minder lekker.
Voor jou is het allemaal superduidelijk wat je doet en aanbiedt, want het is van jóu. Maar dit betekent niet dat alles even duidelijk is voor je ideale klant. Daarom is het goed om jezelf altijd af te vragen of je ideale klant jouw online teksten direct snapt.
Op het moment dat je hier niet volmondig ja op kunt zeggen moet jij je tekst simpeler maken. Want je ideale klant gaat niet de tijd nemen om jouw online teksten te ontcijferen om te ontdekken wat jij voor diegene kunt betekenen.
Dus kruip in het hoofd van je ideale klant en gebruik de woorden die diegene gebruikt. Denk ook aan framing en waarop je ideale klant zoekt om de juiste woorden te gebruiken.
Maak je online teksten scanbaar. Je ideale klant is op zoek naar bepaalde informatie en/of wil direct weten ‘what’s in it for me?’. Door gebruik te maken van witruimtes maak jij je online teksten overzichtelijk, waardoor ze makkelijker te lezen zijn en je boodschap veel beter overkomt.
Schrijf korte alinea’s van 3 à 4 zinnen en gebruik duidelijke tussenkoppen, zodat je ideale klant direct naar de info kan die voor ‘m het relevanst is. Ook is het fijn om opsommingen toe te voegen.
Schrijf altijd met je ideale klant in gedachten en schrijf vanuit diegene. Dus in plaats ‘Ik geef tips om teksten te verbeteren’ schrijf je ‘Wil jij betere teksten schrijven die klanten overtuigen?’.
Je ideale klant wil namelijk weten wat het ‘m oplevert als ie jouw online teksten leest. Door diegene direct aan te spreken, maak je het aansprekender en duidelijker.
Wil je toch iets delen vanuit jezelf en weet je niet of je als ondernemer vanuit de ik-vorm of wij-vorm moet schrijven, check dan dit blogartikel.
Je schrijft je online tekst niet voor niets. Je wilt er iets mee bereiken. Door een call to action toe te voegen weet je ideale klant wat ie kan doen en is het doel heel duidelijk, waardoor diegene eerder overgaat tot actie.
Je call to action hangt natuurlijk af van je online tekst. Het kan bijvoorbeeld zijn:
Probeer zo specifiek en concreet mogelijk te zijn en vermijd vage termen zoals ‘soms’, ‘veel’, ‘een beetje’ of ‘eigenlijk’. Want wat zeggen deze woorden? Wat is bijvoorbeeld veel? Omdat het niet direct duidelijk is wat je met deze woorden bedoelt, krijgt je ideale klant er een minder goed beeld van en spreken jouw online teksten minder tot de verbeelding.
Bijvoorbeeld als ik schrijf ‘8 op de 10 ondernemers vindt het lastig om teksten te schrijven die hun ideale klant overtuigen’ heb je er een veel beter beeld van dan wanneer ik schrijf ‘veel ondernemers worstelen met schrijven’.
Daarnaast is het belangrijk om achter je boodschap te staan. Durf het concreet te maken door een sterke belofte; wat kun jij voor je ideale klant betekenen?
Dit is een simpele truc, maar zo effectief! Door je online teksten hardop te lezen hoor je hoe het klinkt en of ze goed te volgen zijn. Want je online teksten kunnen er goed en duidelijk uitzien op papier, maar dit betekent niet dat ze ook duidelijk overkomen.
Ben je benieuwd of jouw online teksten helder, vriendelijk en krachtig zijn? Stuur me gerust een berichtje met een bepaalde tekst en dan kijk ik graag met je mee.
Leave a Reply