Meer over:

Wat zet je op een Over mij pagina? 

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Je Over mij pagina is een van de belangrijkste pagina’s op jouw website. Het is dé pagina waar je op persoonlijk niveau de connectie maakt met je websitebezoeker. Die connectie heeft je websitebezoeker nodig om over te gaan tot actie. Denk aan het opnemen van contact of het kopen van een product. Maar wat zet je op een Over mij pagina?  

Een Over mij pagina … 

  • maakt jouw bedrijf persoonlijker. 
  • sluit aan op de belevingswereld van je ideale klant. 
  • gaat niet echt over jou.

Een Over mij pagina gaat niet echt over jou

Bij het laatste punt gaat het vaak fout. Veel ondernemers denken dat een Over mij pagina over jezelf moet gaan. Ook niet zo heel gek, want het is de ‘Over mij’ pagina, maar het gaat meer over je ideale klant.  

Op je Over mij pagina wil je verbinding maken met je websitebezoeker (= ideale klant) en dit doe je door je bedrijf persoonlijk te maken. Dus je deelt niet je hobby’s en klaar. Nee. Je Over mij pagina schrijf je met je ideale klant in het achterhoofd. 

Dit zet je op je Over mij pagina: 

  1. Jouw ondernemersverhaal. 
  2. Antwoorden op de 5W’s + H. 

Jouw ondernemersverhaal

Op je Over mij pagina deel je jouw ondernemersverhaal. Licht alleen uit wat belangrijk is voor je ideale klant. Wat heb je gedaan om te komen tot waar je nu staat? Van welke ervaring moet je ideale klant op de hoogte zijn?  

Ben je bijvoorbeeld een coach die een burn-out heeft gehad en help jij nu andere ondernemers om dit te voorkomen? Maak het herkenbaar voor je ideale klant door het persoonlijk te maken; jij weet wat je ideale klant voelt en ervaart, deel dit op je Over mij pagina. Ook hoe je eruit bent gekomen en de oplossing (jouw aanbod).

Antwoorden op de 5W’s + H

Op je Over mij pagina geef je antwoord op de 5W’s, namelijk: wie, wat, wanneer en waarom. En je geeft antwoord op de H: hoe? 

Door de 5W1H-methode toe te passen zorg je ervoor dat alle belangrijke informatie op je Over mij pagina komt te staan. Begin met ‘wie’. Wie ben jij, wie is je bedrijf? Dit gaat verder dan demografische kenmerken en hoelang je bedrijf al bestaat. Het gaat erom wie je bent als ondernemer en op welke manier jij iets kunt betekenen voor je ideale klant. Wat voeg jij toe?  

Voor jou is het heel duidelijk en logisch ‘wat’ je doet, maar je ideale klant moet worden meegenomen. Voor diegene is het niet zo vanzelfsprekend. Besteed daarom aandacht aan wat je doet. Schrijf niet alleen ‘ik verkoop product X’, maar neem je ideale klant mee in wat dat inhoudt. Wat betekent dit aanbod voor je ideale klant? Wat schiet diegene ermee op? 

‘Wanneer’ gaat over de behoefte van je ideale klant. Wanneer heeft diegene behoefte aan jou/wat jij te bieden hebt? Je ideale klant moet het gevoel krijgen dat jij diegene helemaal begrijpt. Dit doe je door het heel concreet te maken. En misschien denk je nu ‘ja, maar dan spreek ik niet iedereen aan’ en dat klopt. Dat wil je ook niet. Als jij met jouw teksten iedereen aanspreekt, spreek je uiteindelijk niemand aan. 

Dus maak het zo concreet mogelijk. Even terug naar het voorbeeld van de burn-out coach. Als jij ondernemers helpt om een burn-out te voorkomen (en je dus niet richt op uit een burn-out komen), moet je tekst hierop aansluiten. Omschrijf waar je ideale klant nú tegenaan loopt, waar diegene nu behoefte aan heeft, waarom het belangrijk is om nu te kiezen voor verandering. 

De laatste W staat voor ‘waarom’. Geef antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet. Door hier antwoord op te geven, onderscheid jij jezelf van anderen. Zeg alsjeblieft niet ‘omdat ik het leuk vind’, maar kijk opnieuw naar de toegevoegde waarde voor je ideale klant: wat betekent jouw ‘why’ voor je ideale klant? Wat heeft diegene eraan? 

Dit kan onderdeel zijn van je ervaring. Als jij als coach een burn-out hebt gehad en deze ellende andere ondernemers wilt besparen, dan is dat je ‘why’. Omdat jij weet hoe vervelend het is om in een burn-out te zitten en hoe moeilijk het is om eruit te komen.

Delen waarom je doet wat je doet kan soms best kwetsbaar voelen, maar door je kwetsbaar op stellen zorg je voor meer verbinding.

Wat is belangrijk voor je ideale klant om te lezen op je Over mij pagina?

Stel de vraag ‘Wat is belangrijk voor mijn ideale klant om te lezen op mijn Over mij pagina?’ centraal wanneer jij je Over mij pagina schrijft. Is het de info dat je van strandwandelingen houdt of zijn het je kernwaarden waarom je doet wat je doet? Tuurlijk is persoonlijke informatie leuk om te vermelden, zodat je ideale klant je beter leert kennen, maar dat moet niet centraal staan. Je ideale klant staat centraal.

Heb je een vraag over wat je op een Over mij pagina zet of wil je iets anders weten? Neem gerust contact met me op!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *