Meer over:
Je hebt een prachtig aanbod, je weet precies wie je kunt helpen… maar de (re)acties blijven uit. Tijd om te kijken naar je conversie.
Goede, converterende teksten hoeven niet salesy of schreeuwerig te zijn. Je hoeft je niet anders voor te doen, en al helemaal geen trucjes toe te passen die niet bij je passen. Converterende teksten zijn duidelijk, gericht en uitnodigend. In dit artikel lees je hoe je dat voor elkaar krijgt, op jóuw manier.
Conversie houdt in dat iemand een stap zet. Dit kan een aankoop zijn, maar ook …
De soort conversie hangt af van het doel van je tekst. Als je teksten gelezen worden, maar je lezer doet niets dan is het goed om kritisch te kijken naar de opbouw, duidelijkheid en actiegerichtheid.
Waarom jouw teksten (nog) niet converteren kan verschillende oorzaken hebben, namelijk:
Vraag jezelf altijd af: als ik dit lees als mijn ideale klant, weet ik dan precies waarover het gaat, waarom ik dit zou willen en wat ik moet doen?
Schrijven met conversie begint niet bij jou, maar bij je ideale klant. Wat wil diegene echt? Denk verder dan ‘mooie foto’s’, ‘groeien op Instagram’ en ‘een fijne samenwerking’. Welk verlangen zit erachter?
Door in de eerste regels direct het verlangen van je ideale klant aan te spreken, grijp je de aandacht en leest diegene sneller door.
Een paar voorbeelden.
Door met een vraag te beginnen, spreek jij doelgericht je ideale klant aan en zet je ’m direct aan het denken. Hierdoor komt het besef eerder van ‘ja, dit wil Ik’.
Ondernemers zijn vaak geneigd om vanuit hun expertise te schrijven, maar vergeet niet dat je voor je ideale klant schrijft. Die wil weten ‘what’s in it for me?’ en op het moment dat jij vaktaal gebruikt, ga je hier makkelijk aan voorbij. Je ideale klant ziet niet goed in wat jij voor diegene kunt betekenen en haakt af. Gebruik daarom woorden die je ideale klant zelf ook gebruikt.
Ik kan bijvoorbeeld schrijven dat ik conversiegericht advies geef. Maar dan heb je waarschijnlijk niet zo’n goed beeld van wat ik nou precies voor je kan betekenen. Als ik schrijf: “Je ontdekt hoe je teksten schrijft die niet alleen mooi klinken, maar ook klanten opleveren” wordt het veel duidelijker.
Om te weten welke woorden je ideale klant gebruikt, is het slim om DM’s, mails en spraakmemo’s door te nemen.
Het is goed om te beseffen dat je ideale klant geen dienst koopt, maar een uitkomst. Een resultaat. Dus speel hierop in met je teksten. Verlies jezelf niet in het opsommen van allerlei kenmerken, maar focus op de voordelen. Dus wat levert het op?
Wil je dat mensen een call inplannen? Begin dan met wat het oplevert, bijvoorbeeld: “Wil je persoonlijk advies voor converterende teksten?” en daarna benoem je het praktische stuk: “Plan dan gratis en vrijblijvend een call via mijn website”.
Het is ook belangrijk om het zo concreet mogelijk te maken. Dus wat is het dat je ideale klant wil? Nogmaals, gebruik hiervoor de woorden die bij je ideale klant passen.
Het is bijvoorbeeld veel duidelijker als je zegt “Na deze workshop schrijf jij met gemak persoonlijke teksten die raken” in plaats van “Na de workshop weet je meer over storytelling”. Het komt op hetzelfde neer, maar het is veel concreter.
Een converterende tekst heeft een bepaalde flow. Het loopt lekker en natuurlijk, waardoor het makkelijk en fijn is om te volgen. Je kunt je teksten verschillend opbouwen, bijvoorbeeld met het AIDA-model of het PAS-model. Wil je hierover meer weten? Check dan dit blogartikel.
In het kort houdt het AIDA-model in dat je begint met aandacht trekken, dan interesse wekken, verlangen oproepen en afsluiten met een duidelijke call to action. Het PAS-model bestaat uit het benoemen van een probleem, het herkenbaar maken en het bieden van de oplossing.
Door te werken met een logische opbouw maak je het ook voor jezelf makkelijker om conversiegericht te schrijven.
Zonder call to action, geen conversie. Veel ondernemers durven geen call to action in hun teksten te zetten, omdat ze bang zijn salesy over te komen. Maar je wilt je ideale klant verder helpen, toch? Dat kun je alleen als diegene actie onderneemt. Schrijf vanuit deze gedachte je call to action om te voorkomen dat het schreeuwerig of salesy voelt. Een paar voorbeelden van goede call to actions:
Teksten die converteren zijn:
Je hoeft dus niet harder te schreeuwen voor meer conversie. Het gaat erom dat je teksten duidelijk en doelgericht zijn. Hoe persoonlijker en concreter je bent, hoe groter de kans dat jouw teksten niet alleen gelezen maar ook gevoeld worden. En zo tot actie leiden!
Binnenkort lanceer ik mijn cursus waarin je ontdekt hoe je AI slim inzet zonder je eigenheid te verliezen én hoe je daarmee teksten schrijft die converteren. Schrijf je in voor de wachtlijst!
Leave a Reply