delen

June 10, 2021

Meer verkopen via social media? 5 Tips!

tips & tricks

De blog

Eveschrijven

Steeds vaker worden social media ingezet om producten/diensten te verkopen dan alleen via de website. Maar hoe komt dat? En ook niet onbelangrijk: hoe kun je dit benutten? Ik geef je 5 tips hoe je met jouw social media teksten meer producten of diensten kunt verkopen!

@halifax

1. Maak het persoonlijk

Vaak nemen potentiële klanten een kijkje op jouw social media om een beter beeld te krijgen van jou. Ze zijn niet alleen geïnteresseerd in jouw product of dienst; ze willen ook weten met wíe ze te maken hebben. Zodat het vertrouwd voelt.

Door persoonlijk te zijn, onderscheid jij je van anderen. Zet jezelf in en maak het jouw kracht!

Dus vertel wat je ergens van vindt, waarom je het deelt, wat je hieraan belangrijk vindt en wat je doel is. Zo krijgen jouw volgers (en dus jouw potentiële klant) een beter beeld van jouw waarom (denk aan de ‘why’ in de golden circle van Simon Sinek).

Even als voorbeeld neem ik één van mijn posters die ik wil delen op social media. In de tekst zet ik niet alleen: ‘Poster Verdwalen voor 5,-.’ Maar maak ik het persoonlijk: ‘Omdat ik weet hoe het is om je verdwaald te voelen, bied ik deze tekst aan als poster. Als een soort reminder dat het soms goed is om te verdwalen, want uiteindelijk kom je er wel. Altijd.’ Door het persoonlijk te maken, zullen anderen zich er eerder in herkennen. En die herkenning kan ervoor zorgen dat zij zich erkend voelen en dus sneller de poster kopen.

De golden circle van Simon Sinek - why, how & what

Side note: persoonlijk betekent ook ‘echt zijn’. Het moet jóuw verhaal zijn; mensen prikken er snel doorheen als iets just a story is.

2. Zorg voor een trigger / pak de aandacht


Social media zijn snel en daarom is het belangrijk dat je mensen triggert in de eerste seconde. Want voor je het weet scrollen ze door. Begin bijvoorbeeld met een vraag of een oplossing, zodat zij zich aangesproken voelen.

Wanneer ik bijvoorbeeld dit blog deel op social media begin ik met: ‘5 tips hoe jij meer producten/diensten via social media kunt verkopen’. En niet met: ‘Social media zijn goed in te zetten voor je business, bijvoorbeeld voor het persoonlijker maken van je product of dienst, maar ook om …’. Dit laatste is al te veel informatie, waardoor mensen moeite moeten doen om zich af te vragen of het relevant is om verder te lezen. Dit vergroot de kans dat zij doorscrollen en jouw bericht zo vergeten zijn.

Extra tip: voeg emoji’s toe aan je headline of maak ‘m dikgedrukt. Dit valt namelijk meer op!

3. Call to action: what’s in it for me?

De ‘what’s in it for me’ is ook belangrijk. Mensen willen altijd weten wat zij eraan hebben, wat het voor hen toevoegt als ze verder lezen en/of doorklikken. Daarom is het belangrijk om een call-to-action toe te voegen: wat wil je dat mensen doen met jouw social media bericht? Je kunt denken aan doorklikken, verder lezen, je profiel bezoeken, je bericht opslaan. Noem maar op!

Wat wil je dat mensen doen na het lezen van jouw social media tekst?

Een duidelijke call-to-action is zowel fijn voor jouw potentiële klant als voor jouzelf. Jouw potentiële klant weet gelijk wat er van hem/haar wordt verwacht en kan daardoor gemakkelijker de afweging maken om actie te ondernemen of niet. Een call-to-action maakt voor jouzelf inzichtelijk of je jouw doel hebt bereikt. Bijvoorbeeld: was de call-to-action dat potentiële klanten jouw social media bericht opslaan? Dan kun je aan de hand van statistieken zien of dit inderdaad is gebeurd. Zo blijf je leren wat werkt, wat niet en waarom.

4. Benut de mogelijkheden

Social media bieden zoveel mogelijkheden, benut deze ook! Want 1) het maakt jouw content completer en 2) social media ‘worden altijd blij’ (ja, net als Google zie ik social media ook als mensen ) als je hun functionaliteiten gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Instagram Shopping, producten taggen op Facebook, maar ook aan het maken van overzichtelijke gidsen via Instagram en stellingen op LinkedIn.

Omdat er zoveel mogelijkheden zijn, kun je je er misschien in verliezen. Bedenk daarom goed wat voor jóuw business werkt. Want je kunt beter een aantal dingen heel goed inzetten, dan alles een klein beetje.

5. Wees consistent

Heb jij een nieuw product gelanceerd en promoot je dit via jouw social media? Super, maar stop niet na één keer; wees consistent!

Want, hoe vaak koop jij een product nadat je het één keer hebt gezien? Niet vaak denk ik (of het is héél overtuigend geweest)… er zijn meerdere contactmomenten nodig om tot een koop over te gaan. Mensen willen meegenomen worden in het proces. Denk bijvoorbeeld aan de volgende drie stappen:

  • Informeren: wat is het product of de dienst? What’s in it for me?
  • Enthousiasmeren: deel voorbeelden, uitkomsten, reviews, etc. Door herkenning maak je mensen enthousiast.
  • Activeren: mensen aanzetten tot de koop.

Door consistent te zijn, creëer je meer momenten om mensen te bereiken én zullen ze het eerder gaan herkennen (wat kan leiden tot een verkoop).

En, hoe staat het met jouw social media teksten?

Nu je dit hebt gelezen, valt jou iets op aan jouw social media teksten? Pas jij de tips al toe of ga je ze uitproberen? Laat het me hieronder weten! Ook als jij nog tips hebt :).

Vind je het lastig om de juiste social media teksten te schrijven om jouw product of dienst te verkopen? Ik help je graag, neem gerust vrijblijvend contact met me op en/of bekijk de mogelijkheden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

VOLGENDE post

vorige post

Meer lezen?