Meer over:

delen

April 10, 2024

7 tips om doelgericht te schrijven

tips & tricks

De blog

Eveschrijven
Header met de titel: '7 tips om doelgericht te schrijven'

Wil jij resultaten boeken met jouw teksten? Er écht iets uithalen, zoals leads of verkopen? Ik deel 7 tips om doelgericht te schrijven, zodat je ideale klant overgaat tot actie.

In het kort zijn dit de 7 tips om doelgericht te schrijven:

  1. Bepaal vooraf het doel van de tekst. 
  1. Breng je ideale klant in beeld. 
  1. Schrijf op hoe jij je ideale klant wilt aanspreken. 
  1. Pas storytelling toe. 
  1. Schrijf actief. 
  1. Schrijf zoals je praat. 
  1. Zorg voor duidelijke call to actions. 

Per tip ga ik er dieper op in. 

1. Bepaal vooraf het doel van de tekst

Als je niet weet waarom je een tekst schrijft of wat je ermee wilt bereiken, levert het je ook niet zo veel op. Door vooraf na te denken over het doel, maak jij je tekst een stuk concreter en zorg je voor een duidelijke opbouw. Het geeft richting en helpt je met schrappen. 

Dus wat is het doel van jouw tekst? Schrijf je een salespagina? Dan wil jij je klant activeren om een aankoop te doen. Ben je bezig met de homepagina van je website? Dan schrijf je verschillende stukken tekst om jouw ideale klant precies de juiste informatie te geven, zodat diegene doorklikt. Lanceer je een nieuw aanbod via social media en ben je bezig met verschillende social media captions? Zie elke caption los en bepaal verschillende doelen (informeren, enthousiasmeren, activeren).

2. Breng je ideale klant in beeld

Het is zo belangrijk om een goed beeld te hebben van de lezer van je tekst, namelijk je ideale klant. Maar wie is je ideale klant écht? Dit begrip wordt zo veel gebruikt, waardoor we uit het oog verliezen over wie het gaat. Schrijf dus niet op dat de tekst voor je ideale klant is, maar wees zo specifiek mogelijk. 

Deze vragen helpen je op weg: 

  • Wie is diegene? 
  • In welke fase zit ie? 
  • Wat is de behoefte? 
  • Waar loopt je ideale klant tegenaan? 
  • Wat kun jij bieden?

3. Schrijf op hoe jij je ideale klant wilt aanspreken

Daarnaast is het goed om op te schrijven hoe jij je ideale klant wilt aanspreken. Is er een bepaalde pijn of wens of een bepaald gevoel? 

Hierbij speelt de opbouw van je tekst ook een belangrijke rol. Je wilt je ideale klant meenemen en op de juiste manier aanspreken, zodat diegene jouw tekst volledig leest. Dit doe je door in te spelen op een situatie, gevoel of pijn. Je wilt dat je ideale klant zich gehoord en gezien voelt, want dan gaat diegene over tot actie. 

Wanneer je alleen maar je aanbod deelt, zonder je ideale klant direct aan te spreken, voelt diegene zich ook niet aangesproken en zal denken ‘deze tekst is niet voor mij’.

Tekst: 'Wanneer je tekst niet lekker leesbaar is en niet aansluit op de belevingswereld van je ideale klant, haakt diegene af.'

4. Pas storytelling toe

Storytelling is zo belangrijk om je ideale klant mee te nemen in jouw tekst! Wanneer je tekst niet lekker leesbaar is en niet aansluit op de belevingswereld van je ideale klant, haakt diegene af. 

Dus wanneer jij als doel hebt om een bepaalde dienst te verkopen, kijk dan verder dan alleen het doel. Schrijf niet ‘Dienst X is geweldig voor je als je in deze situatie zit’, maar pas storytelling toe en maak er een beleving van. Want, waarom is Dienst X zo geweldig voor je ideale klant? Waarom moet diegene doorlezen? 

Om een beter beeld te krijgen van storytelling kan het helpen om andere teksten te lezen. Denk bijvoorbeeld aan mailings die je krijgt van andere ondernemers/bedrijven. Waarom open je sommige mails wel en lees je alles en waarom haak je soms af?

5. Schrijf actief

Probeer zo veel mogelijk de lijdende/passieve vorm te vermijden, want dat leest minder lekker dan een actieve schrijfstijl. Een actieve schrijfstijl is in de tegenwoordige tijd, waardoor jij je ideale klant meeneemt in het nu. 

Met lijdend/passief bedoel ik dat je veel gebruikmaakt van voltooid deelwoorden en onnodige (vrijblijvende) woorden. Bijvoorbeeld:

Lijdend/passiefActieve schrijfstijl
’Wanneer je deze dienst hebt gekocht …’‘Wanneer jij deze dienst koopt …’
‘Je kunt vrijblijvend kennis met mij maken om meer informatie te ontvangen.’‘Maak vrijblijvend kennis met me voor meer informatie.’
‘Met dit product zou/kun je meer …’‘Dit product zorgt voor meer …’

6. Schrijf zoals je praat

Deze tip sluit aan op de vorige. Veel mensen hebben namelijk de neiging om onnodig lange lijdende/passieve zinnen te gebruiken wanneer zij schrijven, terwijl de kans heel groot is dat ze niet zo praten. 

Door te schrijven zoals je praat, worden je teksten persoonlijker én doelgerichter. Je spreekt iemand rechtstreeks aan, waardoor je boodschap beter aankomt. Om erachter te komen hoe jij praat over een bepaald onderwerp is het slim om jezelf op te nemen. Dit kan een beetje onwennig voelen, maar het is zo waardevol!

7. Zorg voor duidelijke call to actions

Om ervoor te zorgen dat je ideale klant actie onderneemt na het lezen van je tekst, is het belangrijk dat er een duidelijke call to action is. En ik zeg niet voor niets duidelijk: het moet zo logisch mogelijk zijn voor jouw ideale klant om in actie te komen. 

Hiervoor is het belangrijk dat je één call to action per tekst toevoegt en dat je ideale klant zich hierdoor aangesproken voelt.

Deze tips kun je toepassen op elke tekst!

Het fijne aan deze tips is dat je ze op elke tekst kunt toepassen. Welke tekst ga jij doelgericht (her)schrijven om er meer uit te halen? Heb je een vraag, bijvoorbeeld over doelgericht schrijven? Stuur me vooral een berichtje!

Even voorstellen

Mijn naam is Eva en als online copywriter help ik jou om jóuw verhaal te vertellen voor een krachtige boodschap waarmee jij je ideale klant aanspreekt. Van website teksten tot aan doelgerichte captions.

Leer mij kennen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *